+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

97+22 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

13 съвета как да създадете открояващо се резюме за работа

*Текстът е предоставен от BICA Services

Според статистиката на специалистите по подбор им отнема около 7 секунди, за да прегледат автобиографията на кандидата. В над 58 % от подадените автобиографии неизбежно има грешка – най-често граматическа или правописна, което може да повлияе негативно на кандидатурата за отхвърляне на кандидатa.

Граматическите грешки, некоректната информация, непрофесионалната комуникация по имейл и дългите параграфи с нахвърляна информация невинаги са причина за отхвърляне на кандидата, но определено влияят върху избора.

За да ви помогнем да сте сред тези 2% от кандидатите, които преминават към интервю, ви представяме двама HR експерти – Славка Андонова, старши консултант в BICA Services, и Ирина Лилова – старши специалист по таланти в Telerik Academy. Двете са професионалисти по темата и споделят 13 съвета как да създадете перфектната автобиография.

Преди да изготвите автобиографията си

1. Научете възможно най-много за компанията

„Проучването на компанията е една от най-важните стъпки към създаването на отлична автобиография, тъй като ще помогне на кандидата да персонализира максимално съдържанието, за да отговаря на изискванията на позицията“, споделя Андонова. В началните етапи на проучването е добре да разгледате уеб сайта на компанията, за която бихте искали да работите, както и съдържанието, което публикува в социалните медии, тъй като могат да бъдат полезни за позиционирането ѝ на пазара, както и да се запознаете с най-важните проекти, с които компанията се гордее.

За да проучите работната среда, опитайте се да установите контакти с настоящите служители. Чрез проучване в LinkedIn или чрез близки можете бързо да намерите познат, който е готов да сподели подробности за културата на компанията и вътрешната комуникация между колеги и ръководители. Задавайте въпроси, за да можете да прецените дали ви допада средата и дали искате да продължите с кандидатурата си.

„Най-ясна представа за това какви са ценностите на съответната компания може да се придобие най-вече от блоговете и публикациите ѝ в социалните медии. Това е възможност за него/нея да открие нещо общо между личните си убеждения и интереси и тези на компанията“, заявява Лилова.

Да разберете например, че компанията, за която кандидатствате, е също толкова устойчиво ориентирана, колкото сте и вие, е не само щастливо стечение на обстоятелствата, но и мощен инструмент, който можете да използвате, за да се откроите от тълпата. „Съответствието в културно отношение е един от най-важните фактори, от които работодателите и специалистите по подбор на персонал живо се интересуват“, намеква Лилова.

2. Експериментирайте с различни формати

Можете ли да демонстрирате техническите си способности чрез автобиографията си? „Една от най-впечатляващите автобиографии, които съм виждалa, беше на специалист обработка на данни, който беше направил CV-то си чрез инструмент за визуализация на данни, използващ се на позицията, за която кандидатства. По този начин той успя не само да изненада и впечатли екипа ни, но и да изпълни една от техническите задачи, която предстоеше да бъде поставена на по-късен етап от подбора“, споделя Андонова. Видео автобиографията, в която кандидатът разказва за своя опит, също е нестандартно решение, но може да не се окаже практично, затова e препоръчително да бъде придружено от стандартен Pdf. документ, казва HR експертът.

3. Помислете за вашия дизайн

Що се отнася до дизайна, интернет е неизчерпаем източник на творческо вдъхновение за това как автобиографията ви може да изпъкне. „Все още виждам автобиографии, направени по подобие на европейския формат на CV“, казва Андонова, като отбелязва, че един изчистен, но персонализиран дизайн може да направи много по-силно впечатление. Съществуват различни онлайн платформи за създаване на автобиографии, които дават възможност на потребителите да избират от база данни с шаблони или да създадат свой собствен дизайн. Като начало можете да разгледате Canva, Enhancv или Indeed.

В процеса на създаване на автобиография

4. За дължината и структурата

Максималният обем на автобиографията ви трябва да бъде между една и две страници. „Не забравяйте, че е важно да има структура – започнете с основната информация за вас и вашето образование, технически обсег и опит, а личните си интереси оставете за последните раздели“, съветва Андонова. Тя отбелязва, че за някои компании образованието и обучението са решаващи филтри при избора на кандидати: „Въпреки че може да не ви се струва важно да включите информация за завършена образователна степен, имайте предвид, че има работодатели, които не приемат кандидати, които не са завършили компютърни науки или програмиране, независимо от това какъв е другият им професионален опит“, добавя тя.

Описание на предишните работни места на кандидата не трябва да надвишава 5 изречения. „Първоначалният преглед на автобиографията трае само няколко секунди – това, което трябва да види рекрутърът, е добре структуриран документ, в който има достатъчно подробности за постиженията на кандидата на определена позиция“, добавя Лилова.

Ако кандидатът има голям професионален опит в областта, най-добрата стратегия би била да подбере за автобиографията си най-скорошните и/или релевантни работни позиции, които е заемал. „Често срещано погрешно схващане е, че човек трябва да включи целия си опит, когато кандидатства за работа“, уверява Лилова.

Ако имате трудов опит, който не е релевантен към позицията, за която кандидатствате, по-удачно е да не го включвате. Опишете само релевантните позиции.

Добър съвет за младите програмисти е да включат стажантския си и друг професионален опит, както и проектите, с които са се занимавали на свободна практика. Нужно е да подчертаят, ако са изучавали програмиране в университета или ако са придобили допълнителна квалификация чрез софтуерни курсове и професионални академии, като например Telerik, споделя Лилова.

Професионален опит и детайли за техническия обсег
Днес те питаме…

Какъв е предпочитаният ти модел на работа?
Loading ... Loading …

5. Обърнете внимание на постиженията си

Когато описвате професионалния си опит, се опитвайте да включите постиженията и приноса, който сте имали за екипа и компанията. Това показва, че имате целеустремено мислене и мотивация за развитие и израстване. „В една компания може да сте на същата позиция като десетина други хора – това, което ви отличава, са вашите професионални и лични победи – те показват ясно на работодателите, че можете да постигнете много“, обяснява Лилова.

Когато подбирате кои успехи да посочите, изберете тези, които ще ви накарат да изглеждате най-подходящ за длъжността, за която кандидатствате. Добре работещ подход е да се опитате да определите количествено постиженията си, като използвате цифри и проценти – колко програмисти сте ръководили, колко по-бързо сте изпълнили дадена задача в сравнение с колегите си – според TalentWorks кандидатът може да се представи с 40% по-добре, когато използва този подход.

6. Бъдете добре подготвени и обективни

„Без значение дали изброявате миналите си постижения, или посочвате технологиите, с които сте запознати, бъдете напълно искрени относно всяко едно твърдение“, съветва Андонова. Ако не сте сигурни в дадено умение или сте бегло запознати с определена технология, не я включвайте в автобиографията. „Изброяването на твърде много технологии в автобиографията ви я прави да изглежда нереалистичнa. Етапите на подбор винаги включват и техническо интервю, което означава, че можете да саботирате кандидатурата си, ако не сте били искрени в автобиографията“, казва Лилова.
Добра стратегия е да включите релевантните за позицията технологии, за които сте сигурни, че владеете добре. Тук правилото е просто: бъдете обективни.

Съвет: Графиките могат да бъдат нож с две остриета – Може да сте виждали или използвали различни графики, за да оцените знанията си и нивото на разбиране за дадена технология. Ако изберете такава стратегия, не забравяйте, че е изключително важно да може да се обосновете защо сте дали съответната оценка, като се опирате на силните и на някои от слабите си страни. „Много често, когато видя, че кандидатът е оценил дадено умение с 3 от 5, го моля да обясни защо – какво е неговото разбиране, какви знания и опит изисква оценката 5 от 5“, споделя Андонова. В такъв случай обосноваването на самооценката по разумен начин прави много добро впечатление и предлага възможност за достигане до следващия етап в процеса на кандидатстване.

7. Разчупете леда като опишете своите ценности и интереси

Според Лилова компаниите искат да видят във всеки кандидат както професионалиста, така и самия човек. „Голяма част от информацията, която им помага да разберат дали сте подходящ кандидат, се намира в разделите, в които описвате своите умения, хобита и интереси. Ако достигнете до следващата стъпка от интервю процеса, вашите ценности и интереси са това, което HR-ите ще използват, за да ви накарат да се чувствате по-комфортно по време на разговора, което може да ви бъде само от полза“, добавя Андонова.

В случаите, когато се търси кандидат за entry-level/junior роля, личностните характеристики и ценности могат да изиграят по-решаваща роля от опита на човека. „Ако дадена компания цени проактивността и можете да демонстрирате това чрез лични примери или подходящ опит, има доста голям шанс работодателите да са по-склонни да инвестират във вашето обучение, тъй като ще са наясно, че гледате в една и съща посока“, казва Лилова.

Когато сте готови с автобиографията си

8. Проверявайте всичко по два пъти

Прегледайте цялата информация, включена в автобиографията, поне два пъти, за да се уверите, че правилно сте изписали имената на компаниите, в които са работили преди и съответните работни позиции. Добра идея е да пуснете за проверка целия текст в някоя програма за корекция на граматиката или да го дадете на трето лице, за да сте сигурни, че всичко е наред.

9. Помислете дали опитът и знанията, които сте включили са подходящи за изискванията за работа, посочени от работодателя

10. Напишете професионален имейл, когато изпращате автобиографията си

Уверете се, че съобщението до желаната от вас компания е кратко и учтиво, когато изпращате прикачения файл с автобиографията си. В случай, че ви липсват идеи, винаги можете да се представите, да посочите още веднъж координати и да благодарите за възможността за кандидатстване за работа.

11. Внимавайте какъв файл прикачвате

„Имало е случаи, в които вместо автобиография съм получавала други документи, съдържащи цялата лична информация на кандидата – това е не само непрофесионално, но и може да навреди на човека, ако данните му попаднат в неподходящи ръце“, споделя Андонова.

12. Бъдете готови да получите телефонно обаждане

Често срещана практика е HR специалистите да се обадят на някои от кандидатите, за да им зададат допълнителни въпроси и да им предоставят допълнителна информация за позицията – бъдете готови да отделите няколко минути за кратък телефонен разговор. „Понякога кандидатът споделя, че е излязъл в отпуск и не иска да бъде обезпокояван. Естествено компаниите се съобразяват с възможността на кандидатите, но все пак в момента, в който определен кандидат изпрати автобиографията си, той става част от процес, по време на който прави добро впечатление, когато демонстрира гъвкавост, сериозно отношение и готовност за провеждане на среща“, допълва Андонова.

13. Последният съвет: Научете се да как да търсите помощ

Призванието на всеки член на екипа на BICA е да помага на кандидатите да се представят по най-добрия начин в процеса по подбор. Обърнете се за помощ към консултанта си – той/тя е един от хората, които могат да ви дадат най-добрия съвет коя би била най-подходящата компания и позиция за вас и как да я получите.

Любезното и приятелско отношение винаги може да ви отвори нови врати.