„Въобще не трябваше да го мисля”, така Венелин Горнишки описва емоцията си, когато е поканен да се присъедини към AMPECO. Това се случва преди малко повече от 4 години. „Бях вдъхновен от идеята за продукта и развълнуван да работя с този екип, казва той. Направих си пазарно проучване и осъзнах, че електромобилността е бъдещето на транспорта. Така бързо ми стана ясно, че има истинска нужда от продукта, който щяхме да изградим”.
Днес ползата от платформата на AMPECO е доказана. Българската компания наскоро бе отличена от Frost & Sullivan с глобалната награда за продуктово лидерство в софтуера за управление на зарядни станции за електромобили. Forbes пък я награди за най-иновативен продукт.
И всичко това въпреки че AMPECO оперира в много нишов сегмент от IT индустрията. Продуктът ѝ представлява софтуерна платформа, чиято основна задача е отдалечено управление на зарядни станции за електромобили. Tя се използва на 6 континента – от САЩ до Австралия.
Комплексността на платформата постоянно предизвиква разработчиците в компанията. Затова и се срещнахме с Венелин Горнишки, Senior developer с близо 20 години опит в IT сферата и един от съоснователите на AMPECO, и Димитър Дишев, Full-stack developer в AMPECO и експерт с близо 10 години опит в разработката на софтуер. Те ни разказаха в детайл за проектите, по които работят, и за удовлетвореността да си част от бизнес, който променя света.
Да променяш електромобилната индустрия
AMPECO е единствената българска компания, която създава и поддържа софтуерна платформа от такъв вид. За да онагледи по-добре, Димитър Дишев започва с пример за един от най-важните аспекти на продукта: „Ако управляваш 10 000 зарядни станции, определено ще ти трябва решение, което да помага да ги наблюдаваш, да дефинираш техните функции, както и тяхната техническа стабилност”. Именно всички тези възможности се предлагат чрез софтуерната платформа на AMPECO.
Венелин Горнишки обяснява позиционирането на компанията с факта, че с увеличаването на електромобилите по света се създава и все по-голяма необходимост от ефективна инфраструктура за зареждането им. „Дали в бизнес сгради, търговски центрове, на път или в гаража на къщата ти, потреблението на зарядните станции расте, а с това и нуждата от ефективен софтуер за тяхното управление”, казва той.
„Нашият софтуер умее да „говори” с доста голяма част от различните производители на зарядни станции, добавя Димитър. Това ни позволява да предлагаме мултифункционално, всеобхватно решение, което позволява на операторите да управляват всички свои станции, независимо от фабричния им произход”.
Голямо предизвикателство в индустрията, което продуктът на AMPECO преодолява, е така нареченият dynamic load management. Накратко казано – когато на даден паркинг има инсталирани 20 станции, но електрическата инсталация не може да понесе зареждането на 20 коли едновременно, решението на AMPECO може да конфигурира тези станции с цел избягване на пренатоварването и евентуалния срив на електрическата мрежа.
Възможностите, които продуктът на AMPECO предоставя
Глобалният бизнес със зарядни станции избира платформата на AMPECO основно заради добре изградената софтуерна архитектура. Тя позволява моментално започване на работа с голямо количество станции наведнъж (например, едновременно стартиране на 3000 зарядни станции). „Освен възможността за ефективно дистанционно управление, почти цялата функционалност на нашата платформа е отворена през API. Тоест клиентите ни имат възможност да създават какъвто им трябва софтуер върху нея”, добавя Венелин. Добър пример за това е, когато голям бизнес партньор решава да не използва мобилното приложение на AMPECO, а да изгради свое собствено изцяло върху вече създадената платформа за управление на зарядни станции.
Друга отличителна черта на продукта е възможността за „умно” управление и на домашни зарядни станции. Тази допълнителна опция е добавена в отговор на големия брой крайни потребители във Великобритания, които покрай COVID-19 пандемията предпочитат да инсталират свой собствен хардуер за зареждане на личните си електромобили у дома.
Освен това решението на AMPECO дава възможност за задаване на предварителен график за зареждане според предпочитанията на клиента. „Никой няма желание да става в два часа през нощта, за да включва колата си да се зарежда на евтина електрическа тарифа. Ние предлагаме това да стане автоматично, по зададен график през нашата платформа.“ разказва още Венелин. Много важна част от предлаганите функции е възможността за интеграция с местните електроразпределителни дружества, като по този начин се оптимизира цената на зареждане за крайния потребител спрямо различните ценови тарифи на електричество към него.
Също така в мобилното приложение на AMPECO могат да бъдат добавяни както публични, така и домашни зарядни станции. „Нещо, с което се гордеем, е фактът, че имаме готови интеграции с едни от най-мащабните роуминг хъбове в Европа като Hubject и Gireve. Това са IT екосистеми, които позволяват на дадена станция да се вижда във всички най-големи приложения за локализиране на зарядни станции в Европа”, добавя Димитър.
Предизвикателствата са част от процеса на усъвършенстване
Едно от основните предизвикателства пред специалистите от AMPECO е огромният набор от данни, които постоянно се получават от станциите . Всяка една машина „говори“ без почивка и изпраща информация за процесите, които се случват в нея. Отделно се събират и съхраняват данни за потребителите, както и статистика от мобилните приложения. Съвкупността от тези дейности представлява история на целия живот на една зарядна станция от момента на нейната интеграция в платформата на AMPECO.
Венелин разказва и за друг често срещан проблем в работата на екипа: „Случва ни се и да се сблъскаме със станция, която е имплементирала общовалидни протоколи в индустрията по грешна методология. Това води до нежелани последици от сорта на единично таксуване за зареждане на стойност милион и половина евро.” Заедно със своите колеги, той се стреми да прихваща такива предизвикателства отрано. Важно е всички хардуерни процеси по станциите да бъдат прозрачни, което улеснява и работата на бизнес клиентите на AMPECO.
Накратко казано, специалисти като Димитър и Венелин нагласят софтуера така, че да не се налага да се пренастройва хардуерът. „Ние сме един вид „електронни механици” – имали сме ситуации, в които колеги отиват на място до някоя станция и с лаптопите започват да дебъгват софтуерни проблеми”, добавя Димитър.
Поглед в бъдещето
AMPECO планира всеобхватно разрастване на своите екипи, като основните технологии, с които се работи в компанията, са PHP с Laravel, Node.js и React Native.
Що се отнася до взаимодействието между експертите в AMPECO, всички работят заедно в един engineering екип, който е разделен на подекипи. В тях са обособени и още по-компактни и автономни работни групи. Във всички тези екипи най-използваната методология за работа е т.нар. pair programming. Това се налага основно заради комплексността и нарастване на обхвата от функционалности на софтуера.
“Разделили сме софтуера на поне 30 по-малки домейна и въпреки това във всеки един от тях има много предизвикателства, а когато трябва те да се решават, търсим елегантни решения за това. Такова например е pair programming, който използваме както за да се справим с тези сложни проблеми, така и при включването на нови колеги в екипа. Когато някой нов колега трябва да навлезе в материята, това винаги се прави с един по-опитен експерт, който вече е запознат с продукта. Те буквално сядат двамата и правят pair programming по задачата паралелно. Установихме, че така най-добре се предават знания и се прилага опита за справяне с предизвикателствата“, разкрива ни Венелин. Целта на всички в екипа е комуникацията да е максимално отворена и да се споделят знания между различните отдели.
Основните офиси на компанията са в София, но нейни служители работят отдалечено и от Варна, Пловдив, Габрово и други части на България. “Използваме услугите на AWS, за да развиваме cloud-базираната ни софтуерна платформа”, добавя Венелин. Това означава, че AMPECO има сървъри в Австралия, в Индия, в САЩ и Европа, както и много други локации по целия свят. Постоянно се пускат нови версии на софтуера, дори понякога се случва за един ден кодът по продуктите на компанията да се обнови до пет пъти.
Като нова индустрия, която тепърва се изгражда, динамиката на иновациите в електромобилността е огромна. Двамата специалисти не изключват, например, част от софтуера за управление на зареждането да бъде интегрирана в електромобилите в даден момент. Интересна концепция в развитие е така нареченият Autocharge – възможността за директна комуникация между колата и станцията. Така се цели премахването на нуждата от човешка намеса чрез използване на дадено мобилно приложение. Концепцията е самото включване на даден електромобил към зарядната станция да води до автоматична идентификация на собственика. Венелин допуска също в бъдеще да се наложи разработването на мобилни приложения и за самите електрически коли. „Засега клиентите ни сами създават своите IT решения върху нашата платформа“, добавя още той.
Тенденциите сочат, че светът на електромобилната индустрия върви към автоматизация и smart управление на процесите. Съответно стремежът на AMPECO като компания е да бъде подготвена с решенията си за инфраструктурата на бъдещето, когато това време настъпи. Вече има достатъчно автономни и умни сгради, в които може да се интегрира софтуер за управление на зарядни станции.
Когато за финал питаме Венелин и Димитър какво най-много обичат в работата си в AMPECO, и двамата отговарят бързо: „Хората”. Венелин добавя, че в компанията всички са открити един с друг и се считат за съмишленици. „Мога да говоря с всеки за всичко, това е много важно за мен”. Тези думи потвърждават, че решението му да се присъедини към компанията е било бързо, но и правилно.
Сега и ти можеш да станеш част от бъдещето на електромобилната индустрия, като разгледаш възможностите за работа в AMPECO тук – в Job Board-a на DEV.BG.