„Като погледнем назад към последните около пет години, продължаваме да вярваме, че ползите от това да сме заедно в офиса са значителни.“ С тези думи главният изпълнителен директор, Анди Джаси, съобщи на своите 1,5 млн. колеги в Amazon, че от 2025 г. трябва отново да работят в офиса по пет дни в седмицата.
„За да отговорим на проблема да бъдем по-добре настроени да създаваме, да си партнираме и да бъдем достатъчно свързани помежду си, както и с културата да предоставяме най-доброто за клиентите и бизнеса, решихме да се върнем към офиса, както беше преди началото на COVID“, коментира още той.

Няколко дни след изявлението му анкета сред над 2500 служители на компанията показа, че 73% са готови да напуснат заради задължителното връщане на работа. Освен това повечето от тях са споделили, че познават свой колега, който вече си търси ново място.
Amazon обаче не е единствената технологична компания, чийто лидер застана зад мнението, че връщането в офиса би било полезно за бизнеса и работата в екип. В списъка има още редица познати имена.
Изцяло в офиса
Twitter/Х
Още в края на 2022 г. собственикът на социалната мрежа, Илън Мъск, нареди служителите да прекратят дистанционната работа и допълни, че отсъствието им ще бъде равносилно на напускане. „Ако хората не се върнат в офиса, когато имат възможност, не може да останат в компанията. Точка.” Подобни предупреждения имаше и за служителите на SpaceX и Tesla.
Тогава предприемачът обяви, че се очаква всички да прекарват по 40 часа седмично в офиса, освен ако не са посочили основателна причина да ги няма. „Пътят напред е труден и ще изисква усърдна работа, за да успеем”, каза по-рано Мъск.
Dell Technologies
От началото на октомври всеки от глобалния търговски екип на компанията, който има възможност, трябва да работи от офиса пет дни в седмицата. „Дистанционната работа трябва да е по-скоро изключение, отколкото рутина”, се казва в съобщение до служителите, разпространено от Reuters.
До момента екипът е бил в хибриден режим на работа и е трябвало да прекарва поне три дни в офиса всяка седмица. В следващите месеци се очакват промени в условията и за хората от отдела, които са посочили причина да не могат да са в офиса и ще продължат да работят дистанционно.

Salesforce

От 1 октомври част от служителите са задължени да ходят до офиса пет дни седмично. Това включва хора от търговския отдел, както и data center инженери. За други, като например служителите в маркетинговия, правния и продуктовия отдели, важи правилото за най-малко три дни в офиса.
В Salesforce за част от екипите има и трета опция – да се появяват на работа поне 10 дни на всяко тримесечие.
Четири дни в офиса
Snap
От миналата година поне четири дни в офиса седмично прекарват и в Snap. От технологичната компания въведоха хибриден модел 80/20, който на практика означава, че могат да работят дистанционно веднъж седмично. А това предизвика недоволство сред персонала. Част от хората са се ориентирали към търсене на нова работа.
Според източници на изданието Business Insider от Snap са решили да проследяват чрез WiFi връзка дали служителите спазват изискванията и посещават работното си място.
Explore more
Три дни в офиса
Apple

Една от компаниите с най-голяма пазарна капитализация в света обяви хибриден режим на работа още през лятото на 2022 г., като служителите трябва да прекарват на място поне три работни дни. Два от тях са вторник и четвъртък, а третият – варира за различните екипи.
Според главния изпълнителен директор, Тим Кук, така ще се върне личната работа в екип, която е „важна за културата” на компанията.
През 2022 г. служителите на компанията от няколко локации в САЩ започнаха да работят от офиса по три дни в седмицата, а хибридният режим стана по-стриктен миналата година, когато от Google предупредиха, че ще вземат предвид посещенията в офиса при формирането на оценките за индивидуално представяне.

Освен това мениджърите на екипите трябва да изпращат напомняния на онези, които „постоянно отсъстват”. Изцяло дистанционната работа вече се позволява само по изключение.
Meta

Нещата не стоят по-различно и в компанията майка на Facebook и Instagram. От близо година е в сила мярката за поне три дни работа в офиса. През 2023 г. американски медии цитираха представител на Meta, според когото физическото присъствие „подкрепя сътрудничеството и енергията, които идват от работата с екипа, които са критични за изграждане на бъдещето”.
По-рано основателят и главен изпълнителен директор, Марк Зукърбърг, коментира, че според вътрешен анализ инженерите, които са в ранен етап от кариерата си и посещават офиса, се представят по-добре, когато работят с колегите си заедно физически за поне три дни седмично.
А доколко важна придобивка е хоумофисът у нас и колко от IT компаниите предлагат такава опция? Четете тук.
Има ли наистина потенциал за пълно връщане назад към офиса? Цифрите говорят
Политики за връщане изцяло към работата в офиса за някои от екипите си обявиха и компании извън IT индустрията, като например Barclays, Citigroup, Goldman Sachs и JPMorgan.
Ново проучване на PwC обаче не е на тяхна страна. В продължение на 13 месеца от консултантската компания са разговаряли с общо близо 20 хил. мениджъри и HR специалисти, а заключението им е, че хибридният режим помага на хората да се чувстват по-продуктивни в сравнение с работещите в офис по пет дни в седмицата. „Идеята, че трябва да си на място по цял ден всеки ден, за да изградиш и поддържаш силна култура, е мит”, пише в доклада Workforce Radar.
От друга страна обаче, се отбелязва, че 87% от служителите смятат офиса за важен за работата с колегите и изграждането на взаимоотношения с тях. Затова и служителите с хибриден режим са с „най-високи нива на удовлетворение”. 76% от тях показват принадлежност към компанията в сравнение с 68 на сто при хората, които работят изцяло дистанционно.
Новото поколение служители вече е тук

Родените през 80-те и 90-те години, които вече са на пазара на труда, имат повече смесени чувства за работата в офиса. В доклада си за поведението на GenZ и милениалите от Deloitte отбелязват, че съответно 64% и 66% от тях работят в организации, които наскоро са приложили политики за връщане в офиса изцяло или частично.
Част от респондентите казват, че след тази промяна се чувстват по-ангажирани и свързани с компанията и колегите си. От друга страна, 13% от GenZ и 11 на сто от милениалите са започнали да си търсят нова работа.