Какво е Headless commerce и как може да ускори отварянето на един нов пазар с 60%? Защо големи световни брандове си партнират с AIOPSGROUP, за да имплементират техни решения в онлайн продажбите? И как двама от водещите фигури в компанията виждат бъдещето на електронната търговия на дребно?
Срещнахме се с Иван Назъров и Маруш Денчев от AIOPSGROUP, които ни разказаха в детайл за работата им и бизнес стратегията, която прилагат. Иван е старши софтуерен инженер в AIOPSGROUP с близо десетгодишен опит в разработката на решения за електронна търговия за компании гиганти. А Маруш е мениджър софтуерни разработки, насочени към Salesforce Commerce Cloud, Adobe Commerce/Magento Open Source и Headless commerce. Ето какво споделиха те пред DEV.BG.
Какво представлява Headless commerce и защо решихте да го превърнете във ваша практика?

Иван: Живеем във време, в което начините, по които търговците достигат до клиентите си, се увеличават непрестанно. Време, в което хладилникът може да поръча мляко и бира вместо теб, дава все повече възможности на потребителите да избират как да пазаруват. Шеметно развиващият се пазар поставя въпроса: „Колко бързо може да се имплементира следващият канал за търговия?“. Отговорът на този въпрос никога не е лесен, но тук идва предимството на Headless Commerce парадигмата.
Какво е Headless Commerce?
Най–просто казано, Headless Commerce е решение за електронна търговия, което може да съхранява и предоставя данни и функционалност, но без потребителски интерфейс. Потребителският интерфейс е премахнат напълно от уравнението и програмистите се фокусират върху разработката само на интерфейси за програмиране на приложения (APIs). Целта на тези интерфейси е да може да се предостави максимално много функционалност и достъп до данни, така че да се задоволи нуждата на множество канали за търговия.
Headless commerce дава изцяло различна философия за представяне на продуктите на клиентите през различни канали на търговия. Тук идва и ролята на AIOPSGROUP като компания, която си партнира с едни от големите световни брандове. Ние помагаме на нашите клиенти и партньори да имплементират успешно тази философия, за да достигат бързо до своите клиенти чрез всевъзможни технологии и похвати.
Бихте ли дали няколко конкретни примери, с които да разграничим Headless commerce от традиционните методи за онлайн продажби?
Иван: Това, което откроява Headless Commerce, e начинът, по който се пише потребителският интерфейс. Нека да не забравяме, че за да имаме цялостно решение ни трябва и потребителски интерфейс, не само APIs. Традиционните решения за електронна търговия идват с вече готов потребителски интерфейс. Този потребителски интерфейс е тясно свързан със сървърната част и промяната изисква повече време, и не е така лесна. Така те диктуват и начина, по който клиентът ще използва магазина, и до голяма степен ограничават разработчиците в това да предоставят по-интересен начин за пазаруване на своите клиенти.
Технологиите, които разработчиците могат да използват, също са предварително дефинирани от традиционните решения, и промяната в използваните технологии не е лесна задача. А Headless commerce дава пълна свобода на разработчиците да изберат технологиите, които да използват, начина, по който електронният магазин ще бъде използван, както и типа устройства, чрез които ще достигнат клиентите.
Методът, по който се разработва нова функционалност, съществено отличава Headless Commerce парадигмата от традиционните решения. В традиционните решения, разработвайки нова функционалност, инженерите трябва да го правят с цялата, основна код база. Пускането на нова функционалност съответно изисква обновяване на цялото решение – както потребителски интерфейс, така и сървърната част. А при Headless Commerce всичко е разделено едно от друго. И развитието например на нов метод за разплащане при завършването на поръчка става напълно независимо от останалата част от еко системата.
Развитието на Headless commerce с времето ускорява значително реализирането на нови канали за търговия. Което от своя страна държи бизнеса в крачка с иновациите в търговията на дребно.
Въпреки всички предимства, които Headless Commerce предлага за разработката на електронна търговия, тя не е готова да работи от ден едно и се нуждае от персонализиране и настройка. Когато имаме система, която има нужда от персонализация и е доста гъвкава, то неминуемо трябва постоянна техническа поддръжка и управление, както на самия процес на разработка, така и на цялостната екосистема.
Какви са техническите предизвикателства в този модел на работа на ниво програмиране? Какви технологии се използват?
Иван: Headless Commerce архитектурата се свежда до това да предостави цялостна платформа посредством RESTFul API, която следва модела на данни, дефиниран от различните системи, с които е интегрирана, и се изпълнява в облачно базирана инфраструктура. Оттук идват предизвикателствата, които стоят пред всяка облачно базирана система като сигурност, контрол на потреблението (cost management), производителност, достъп до интернет и т.н.
Това, което към днешна дата използваме в AIOPSGROUP успешно за имплементация на Headless Commerce парадигмата, е GraphQL + Apollo Server + NodeJs + ExpressJS, разгънато на Amazon Web Services(AWS) инфраструктура.
Кои ваши клиенти ползват тази услуга и може ли да споделите актуални резултати от нея?

Маруш: С различните клиенти сме на различни етапи от имплементирането на Headless Commerce решения. Едни имат нужда първо да надградят техните back-end системи, за да позволят правилното използване и разширение в последствие на системните API-та. Други са на по-напреднал етап и имат нужда от консултация за потребителския интерфейс. Някои клиенти искат тяхно собствено решение – изцяло започнато от нулата, което да покрива нуждите им по-точно, други пък са по-склонни да използват популярни решения с отворен код. Нашата роля е да ги консултираме, да им покажем кое решение е по-подходящо за техния случай и ще позволи растеж на бизнеса.
Работим върху отваряне нов пазар с PUMA в синхрон с още няколко екипа, които правят същото, но за други региони. Това са тотално различни по естество пазари, като се започне от начините на плащане и доставка до системите, които се грижат за управлението на поръчките, и се мине през системите, които се грижат за маркетинг.
Като резултат от това, че PUMA използват Headless Commerce като философия, се надяваме да постигнем рекорди в това колко бързо може да се отвори нов пазар с ускоряване от приблизително 60%.
Какъв тип IT специалисти са подходящи за този тип метод на работа и с какво компанията ви е атрактивна за тях?
Иван: За реализирането на Headless Commerce са нужни пълната палитра от IT специалисти, както за всяка една имплементация на платформа за електронна търговия. Предвид факта, че е разгърнато в облачна инфраструктура, добрият System Landscape Architect е абсолютно задължителна фигура в екипа, следван от Ecommerce Architect, който да познава добре процесите и различните сценарии за интеграция с огромната палитра от системи в електронната търговия и по–специално търговията на дребно. Оттук нататък изборът на технологии е безкраен, разработчиците избират сами технологиите, които да използват за реализиране на Headless Commerce.
Маруш: Както Иван вече посочи, в AIOPSGROUP сме избрали за реализиране на Headless Commerce GraphQL + Apollo Server + NodeJs + ExpressJS. Разработваме също така и “inhouse” Headless commerce решение, като идеята е да покрием интеграцията с по-популярните платформи – Salesforce Commerce Cloud и Adobe Commerce, както и по–популярните Headless CMS (Sanity, Amplience) и доставчици на разплащателни услуги.
Иван: Към всичко това разработваме и набор от компоненти за електронна търговия за потребителски интерфейси, като се стремим дори и той да е Headless. За това сме избрали NextJS + React + Tailwind CSS, като планираме да добавим и React Native за разработката на мобилни приложения.
Езикът за разработка на всички компоненти е TypeScript.
Какви са прогнозите ви за развитието на онлайн продажбите в широк хоризонт?
Иван: Когато говорим за бъдещето на online търговията на дребно най – отпред винаги стои едно име – Amazon. Те към днешна дата дават пълната картина за това как Headless Commerce парадигмата работи и колко бързо позволява разработването на нови пазари и използването на нови технологии като Alexa Skills например. Скоростта, с която Amazon диктуват бъдещето, е зашеметяваща. Те обновяват техни услуги на всеки няколко секунди, докато техни конкуренти едва веднъж на седмица или месец. Това е възможно благодарение на Headless Commerce философията.
Има мащабни проучвания, според които потребители, които използват повече от един канал за пазаруване, купуват по–често, което ги прави по–ценни за търговците. Отдавна рамката на Multi-channel Commerce не достига. Клиентите все повече започват търсенето по време на пазаруване на едно устройство, минават през друго и реализират поръчката си на съвсем различно, понякога дори и физически в магазина. Целта на търговеца вече е да предостави унифициран начин за пазаруване между отделните устройства и канали за пазаруване – „Omni-channel commerce“. Пазаруване, което да позволява на клиентите да използват любимите си начини като едно цялостно шопинг изживяване. За да бъде реализирано всичко това Headless Commerce дава най–бързата рецепта.
А ако ти искаш да допринесеш за непрекъснатото ускоряване на онлайн пазаруването, и имаш както необходимите познания, така и силната мотивация, разгледай предложенията за работа на AIOPSGROUP на обичайното място – Job Board-a на DEV.BG.