Какво мотивира IT специалистите да бъдат движеща сила на индустрията, подкрепят ли хоумофиса, как технологичното развитие променя работата им? Тези въпроси им задаваме в новата поредица на DEV.BG – в нея ще ви показваме лицата на IT индустрията, в която според нашия Job Board са заети над 63 хил. души.
Участник номер 1 е Николай Станоев. Той е QA Architect в Merkle Bulgaria от шест години, но кариерата му в IT индустрията започва през 2009 г. със стажантска позиция в Experian, която само за няколко месеца прераства в постоянна работа. Впоследствие достига и до позицията на QA Technical Lead.
През 2023 г. беше избран за QA на годината в рамките на QA: Challenge Accepted. По време на събитието този септември стана и QA на десетилетието заради цялостния си принос към общността.
Как се озова в IT индустрията? Какво те привлече към нея и кога се случи това?
Като бях малък, много обичах да играя компютърни игри. Оттам се запалих по компютрите, а след време това ми увлечение се пренесе и към IT индустрията. Имах огромен късмет да попадна в много добър поток от съученици и амбициозен учител по информатика в Математическата гимназия „Гео Милев“ в Плевен. С тях започнахме да се учим на програмиране и да ходим по различни състезания.
Като естествено продължение на нещата същият колектив продължихме заедно в Софийския университет. Когато завърших 3-ти курс, реших да си търся работа и така попаднах на една обява от Experian, където търсиха стажанти за QA позиции. В онзи момент имах ясна идея какво е да си програмист, но нямах никаква идея що е то QA и реших да се пробвам. Това се случи в далечната 2009 година. Благодарение на колегите там успях да разбера какво е да си QA и всички различни възможности за развитие, които професията ни дава.
Какво те мотивира да заемеш позицията на QA Architect в Merkle Bulgaria?

Нещата се случиха естествено благодарение на постоянство, усърдна работа и отлични резултати. С времето установих, че много хора се плашат от това да приемат предизвикателства, при които има огромен шанс да се провалят. За разлика от тях, при мен това идваше като мотивация, тъй като виждах възможност да се справя с проблеми, чието решение би имало положително влияние.
Друга основна причина е техническото развитие на колегите, с които работя на дневна база. Опитвам се да съм достъпен, да давам обратна връзка навреме и да помагам в изграждането на техните умения.

Какво намираш за най-лесно и за най-трудно в работата си?
За най-лесно бих казал работата с хора, които искат да се развиват технически и не се притесняват от предизвикателства. А за най-трудно – работата с хора, които могат, но не си вярват. Промяната на начина на мислене, изграждане на вътрешна самоувереност и възможността да надскочиш себе си отнема много целенасочена работа с конкретните хора, за да се постигне желаният резултат. В много от случаите това отнема една или повече години.
Кои придобивки в компанията са най-полезни за теб?
Възможността да работиш от вкъщи или от офиса, когато ти решиш, а не когато някой те задължава, е най-добрата придобивка, която имаме в Merkle за момента. Също така бих казал и всички придобивки, които ти дават повече дни платен отпуск. В Merkle имаме стандартно 25, но през годината всеки от нас може да получи още до 10 дни допълнително.
Какво мислиш за хоумофиса и възползваш ли се от него?
Мисля, че от отговора на предния въпрос се подразбира моето мнение за хоумофиса, а то е твърдо „за“, стига да имаме необходимите условия. Много хора твърдят, че ако се върнем в офиса, ще има по-добра ефективност, но аз не съм напълно убеден поради няколко причини.

Първо, представете си отново да прекарвате между 60-90 мин. всеки ден в трафик. Това би ли ви направило по-ефективни, или по-щастливи? Второ, шансът да се разболеете по време на вирусните периоди е много по-голям. По-ефективно ли би било за компанията да сте в болничен? Всяка история има две страни, затова нека не пренебрегваме и положителните в това да имаме възможност да си работим от вкъщи.
Explore more
За какво е резервирано свободното ти време?
Семейство, приятели, ЦСКА, народни танци, бордови игри, разходки.
Довърши изречението: „За мен работата приключва, когато…“
Когато ЦСКА играе или когато съм помогнал на всеки колега, който ме е потърсил за съвет или помощ. И тук е важно да се отбележи, че когато много хора разчитат на теб, уменията за управление на времето са изключително важни. Правилното приоритизиране на кого, кога и как да помогнеш е изключително полезно за тяхното израстване и не трябва да се подценява. Защото успехът утре се гради с малки и постоянни действия днес.

На фона на скоростното технологично развитие как си представяш, че ще изглежда твоята работа след 10 години?
Предполагам че QA професията ще продължи да съществува. Но тя ще се промени доста с навлизането на много нови технологии, които засега сме виждали само в научно-фантастичните филми.
Не вярвам, че изкуственият интелект ще ни замести на 100%, но определено ще трябва да се научим как да го използваме правилно. Също така ще е от изключителна важност да не взимаме текущите ни знания и умения за даденост, а постоянно да ги разширяваме и подобряваме, за да може да останем в крак с технологиите.