Панайот е Principal Software Engineer в Progress. Има 15 годишен опит фокусиран в разработката на UI. За 10 години работа в Progress e участвал в разработката на XAML продуктите и NativeScript framework. Днес работи в сферата на AR/VR технологиите и вярва, че заедно с AI/ML, те ще са основата за следващото поколение приложения за бизнеса. С него ще ви срещнем на събитието VR Quickstart with Unity 3D на 12-ти декември. Преди събитието му зададохме няколко въпроса. Ето как ни отговори той.

Как започна да се занимаваш с Mobile Development?

Кариерата ми започна като freelance Flash Developer, оттам във фирма, в която се занимавахме с архитектурни презентации и визуализации – правихме сайтове на големи строителни фирми – 4 години flash. Хвана ни строителна криза. Adobe се отказаха от Flash и се фокусираха върху web технологии. След това – Телерик в Silverlight и WPF в XAML екипите бях 4 години. Microsoft обаче казаха: “We have shifted our strategy”.
Технологиите извън HTML, за Retained Mode UI, имат ясно изразен период на полуразпад. Та естественото продължение на кариерата ми доведе до NativeScript – framework за разработка на iOS и Android приложения с Web технологии. А той няма нищо общо, нито с Cordova, нито с WebView. Пишеш new Button() в JavaScript и няколко нива на абстракция по-долу се извикват new android.widget.Button(context) на Android и [UIButton buttonWithType: UIButtonTypeCustom] на iOS.
След това се появи нещо още по-интересно – HoloLens и показа, че Head Mounted AR и VR могат да бъдат мобилни. А вече имаме и Oculus Quest – на практика Android устройство, което е достъпно за потребители и специализирано за VR.

Кой е най-интересният аспект от работата ти с Mobile Development?

Да вземем за пример едно приложение, което работи под iOS и Android, къде ще позиционирате хамбургер бутона – вляво или вдясно? Повечето познати, които се занимават с Mobile Development, изпитват удоволствие от работата си заради бързите итерации при разработка, незабавната визуална обратна връзка която получават докато пишат код, създаването на UI Metaphors и Micro Interactions. Това важи за всички графични потребителски интерфейси – включително и за Web, Desktop, АR, VR. Работите върху 5’5 inch, сега си представете това ограничение да отпадне и целият свят да ви е платно.

Кое е най-голямото технологично предизвикателство, с което си се сблъсквал?

Трябва ли местата заделени за параметри, които подаваме за FFI call, да са align-ати, или може да са pack-нати? Всичко е цветя и рози, докато не ти умре приложението на armv7 със SIGBUS.

Как го разреши/разрешихте?

Ами дебнахме ги и накрая ги align-ахме.
Всички искаме просто да наредим едни красоти на които крайните потребители да се радват. Обаче идва, от време на време, някой чужд plugin, някоя дупка във framework-а, нещо липсващо или не съвсем помислено, и се налага да запретнем ръкави и да излезем от комфортната си зона. Винаги.
Тъкмо си мислехме, че Unity са решили всички проблеми на разработването на VR – а те взеха, че си вдигнаха networking-а на трупчета. Имаме едни 20 байта VoIP трафик, които трябва да прехвърлим от единия Android на другия, ама стария networking е deprecated, а новия е alpha.

Ще споделиш ли трите най-важни неща, които ИТ обществото може да научи от темата на предстоящата ти презентация?

Slot-in VR is dead. VR is now mobile and accessible. Не е имало по-подходящ момент да разработвате мобилни VR приложения, от сега!

Какво би посъветвал всички, които сега започват кариера в сферата на Mobile Development?

Мобилните устройства ще са тук още дълго време. AR и VR едва ли ще ги измести в близките 5 години. А и да се случи това, прехода ще е изключително плавен за вас. Така, че мога само да ви поздравя за добрия избор, който сте направили. От друга страна – ARKit, ARCore, RealityFramework, и слухове за „Garta“, „STARtester“, „StarBoard“ и за др. Елате да видите за какво става въпрос на 12-ти декември.


Регистрирай се за събитието


Стани част от потребителска група на Mobile Development. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:

Радослав Досев: Mobile Development-ът е като фитнеса – няколко месеца без тренировки и си извън сезона
Данаил Алексиев: Бързото развитие на технологиите в сферата правят нещата интересни

Share This