Нури Шабанов е Android developer в Paysafe Group. Той има и засилен интерес към мобилните игри и 3D дизайн и моделиране, с което се занимава все още в свободното си време. С него ще ви срещнем на събитието Mobile Game Development in Unity на 25-ти юли!

Как започна да се занимаваш с Mobile Development?

С Mobile Development започнах да се занимавам още във втори курс от обучението ми в Пловдивския университет, когато се интересувах от платформата Symbian главно за удоволствие и да си пиша разни програмки за тогавашната ми Нокиа. След което, получих информация от колега от университета, че в тяхната фирма си търсят хора, които да програмират на Java за Android и реших, че това е моят шанс да се развивам в тази сфера и кандидатствах при тях. Приеха ме и любовта ми към „мобилното“ програмиране се задълбочи и продължава до ден днешен.

Кой е най-интересният аспект от работата ти с Mobile Development?

Най-интересното нещо, поне за мен е, че винаги имаш доста предизвикателства, когато пишеш мобилно приложение или игра. Имаме огромно разнообразие от устройства, някои по-мощни като хардуер, други не толкова, различни резолюции, различни модификации на операционната система и т.н., което от своя страна изисква писането на доста по-оптимизиран код, който да може да е достатъчно бърз и за по-слаби устройства. Друго интересно в Mobile development средата е, че в момента всичко е доста динамично и постоянно имаме много нови неща, които навлизат в програмирането, като програмни езици, различни видове библиотеки, отвърдени практики, архитектури и т.н. Има доста да се учи и не мисля, че някой може да каже, че е изучил нещата дори на 80%.

Кое е най-голямото технологично предизвикателство, с което си се сблъсквал?

Най-голямото предизвикателство, с което съм се сблъсквал за мен беше в предишната компания, в която работих – YouLocal, когато трябваше да оптимизирам кода на самото приложение и да успея да намаля размера на apk файла за Android, колкото се може повече, за да може да се сваля от все повече хора и да не заема много място на устройствата на потребителите.

Как го разреши/разрешихте?

Най-големият проблем тогава с размера на apk-то беше с ресурсните файлове, тъй като имахме доста изображения и иконки из приложението и библиотеката за компресиране на видео, което всъщност беше около 15-20MB от размера на цялото приложение, което по онова време беше 45MB. Нещата, които направих, за да успея да намаля размера на приложението до 19MB са:

– Изцяло преминахме към използването на SVG-та из целия проект. Така спестихме доста място и нуждата от създаване на иконки за различните резолюции;
– Премахнах старата библиотека за видео компресиране и я замених с наша имплементация на друга известна библиотека, която се ползва за същите цели, което смъкна огромна част от размера на apk файла и създадох по-малки native библиотеки за различните типове процесори в Android;
– Използвах всички възможни tool-ве от Android Studio за идентифициране на неизползвамеи ресурси, класове и т.н.;
– Добавих обфускиране на кода и премахване на неизползваните класове от библиотеките, които ползвахме чрез Proguard.

Ще споделиш ли трите най-важни неща, които ИТ обществото може да научи от темата на предстоящата ти презентация?

Трите най-важни неща, които надявам се хората, които ще дойдат на лекцията ще научат са:

– Какво всъщност представлява Unity и какво може да правим с него като Mobile developer-и;
– Колко е лесно и същевременно колко трудно е да създадем една мобилна игра и какви неща ни предоставя Unity като технологии и инструменти за това;
– На какви неща да обърнем внимание при създаването на мобилни игри.

Какво би посъветвал всички, които сега започват кариера в сферата на Mobile Development?

Бих посъветвал да са любознателни, да се информират постоянно за новостите в тази сфера и да задълбават най-много в това, с което не са се занимавали досега.
И както гласи една стара поговорка, предавана от програмист на програмист: East, Sleep, Write Code (& Drink Beer).


Регистрирай се за събитието


Стани част от потребителска група на Mobile Development. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:

Радослав Досев: Mobile Development-ът е като фитнеса – няколко месеца без тренировки и си извън сезона
Данаил Алексиев: Бързото развитие на технологиите в сферата правят нещата интересни

Share This