В офиса на SumUp Bulgaria © Venstislav Venkov

Накратко:

  • Бъди любопитен, изследвай, експериментирай, забавлявай се докато учиш нови неща, бъди самостоятелен, и ако ти се налага – направо питай някого във вътрешния чат – там е и основателят на компанията – това са някои от принципите на SumUp, осем годишната финтек компания с над 1800 служители.
  • Така един от водещите играчи на пазара с мобилни POS-терминали в Европа успява, да поеме адекватно постоянно нарастващите нужди на клиентите си – малките бизнеси.
  • В тази статия можете да се запознаете отблизо със SumUp Bulgaria, ключов развоен център на компанията, да разгледате под лупа практиките им, да разберете защо свободата на вземане на решения и действие е толкова важна за всички служители и .. разбира се, да видите свободните позиции.

През последните две години свикнахме да виждаме малките бели квадратни пос терминали на SumUp в различни магазинчета, кафенета, на конференции и фестивали, дори в някои таксита. Основаната през 2012 година компания, която до момента е привлякла над 400 милиона долара финансиране, бързо се превърна в един от най-разпознаваемите брандове за мобилни разплащания и съответно една от най-бързо растящите финтек компании в света. Следвайки мисията си да даде на малки и средни бизнеси технология, с която по-лесно да приемат плащания, компанията успя да се разрасне до 31 пазара, два милиона клиенти и международен екип от над 1800 души, разпръснати между основните офиси в София, Берлин и Сао Пауло, и още дузина по-малки локации по света. По-малко известен факт е, че една пета от този бързо увеличаващ се екип е в София, където компанията има присъствие още от първите дни на създаването си.

Екип от около 300 души в София се грижи са основните продукти и иновации, но и за ключови операции като финанси, информационна сигурност и клиентско обслужване. “Цялата магия зад това потребителят да докосне картата си до терминала, а търговецът да получи плащането, се случва тук. Това само на пръв поглед е прост процес,” казва ни Юлиан Иванов, мениджър на IT екип в местния офис. Неговата основна роля е да осигурява на екипите, за които е отговорен, среда, в която да израстват като специалисти, докато качествено допринасят за развитието на продуктите. Преди две години самият той решава да слее своя бизнес за IT услуги с местния офис на SumUp, след като и той и екипът му са очаровани от продукта и начина на мислене на финтек компанията.

Дизайнерският офис е нещо готино, но средата е определяща

Преди осем години SumUp започва с идеята да даде в ръцете на малкия търговец достъпна алтернатива на традиционните пос терминали и създава мобилни устройства, които им позволяват да приемат плащания навсякъде. С времето компанията добавя още доста продукти и услуги, всички подчинени на същата идея и мисия да бъде предпочетен партньор за малки компании и предприемачи. Целият софтуер свързан с безпроблемното осъществяване на тези процеси, от активирането на терминала до отчитането, се разработва в България.

И въпреки, че компанията е пораснала значително от създаването си до днес и има огромен екип от над 1800 души по света, едно нещо не се е променило много – желанието на всички да се запази разчупената култура, типична за стартъп. “Нямаме предвид дизайнерските офиси, репетиционните, масите за тенис и бирите след 5 следобед, въпреки че имаме и това,” казват от екипа. “Това което ни е важно е да запазим по-скоро плоската си структура, самостоятелността на екипите, и това основателите и лидерския екип да са лесно достъпни за всички.”

Автономност, поносимост към искрена обратна връзка, отвореност за нови идеи и експерименти са основни компоненти в културата на SumUp Bulgaria © studio noise

В SumUp екипите са максимално автономни и организирани като стартъпи в по-големия стартъп. Как? Във всеки екип има ролите, които позволяват на една идея да се превърне в продукт. И понеже една такава структура при неправилна координация може да се превърне в пълен хаос, екипите се стараят да са постоянно в крак с това какво правят другите звена и накъде се развива цялостният бизнес. Редовните формати като Lunch & Learn са създадени точно с тази цел. И не на последно място, постоянно има обмен и посещения между ключовите офиси в София, Берлин и Сао Пауло.

“Лично за мен възможността да съм част от глобална компания и ежедневно да комуникирам с хора с разнообразни култури и начин на мислене е изключително обогатяващо. Много е интересно да видиш как екипите от различни места подхождат към проблемите по различен начин и да се учиш. Често, когато работиш на бързи обороти и динамичен пазар ти е трудно да приложиш много от нещата, за които четеш и искаш да тестваш, но пък можеш да видиш как някой друг колега го прави и да се учиш в движение,” споделя Юлиян Иванов.

Въпрос на избор: всеки да си знае езика и ритуалите

Въпреки че “финансови услуги” звучи като суха и консервативна индустрия, вълната от разрастващите се финтек компании през последните години е доказателство за точно обратното. И понеже точно с настъпването на финтек стартъпите, предпочитанията на потребителите постоянно се изменят, реновирането на ежедневна база става все по-важно. За да е възможно това обаче и на практика, освен на думи, се изисква доста гъвкавост. “Постоянно експериментираме с различни неща и вярваме, че крайният продукт, който носи стойност на клиентите е най-важен, а пътищата до него могат да варират. Нямаме ултимативни решения за всички казуси или един човек, който да решава кое как точно да се случи,” обяснява Иванов. “Също нямаме и фиксиран tech stack и методология за продуктово развитие, които да налагаме.”

“Понеже растем бързо, постоянно се налага да добавяме нови технологии и езици, за да е адекватен продукта,” казва той. По думите му, обикновено идеите с какво трябва да се допълни tech stack-a идват от екипите, които работят по определени предизвикателства. Повечето от услугите са написани на Go, Java, Kotlin, Ruby, Elixir, Erlang, C, React, но допълнения, стига да не са самоцелни, са добре дошли постоянно.

По каква методология се работи, също е въпрос на избор вътре в екипа. В ранните си дни SumUp решава да следва популярния модел Spotify Tribe, но доста бързо става ясно, че за да има истинска автономност и да се работи пълноценно, по-добре всеки да преценява според работата и предпочитанията на отделните екипи. “Забелязал съм, че дори екипите, които следват една и съща методология, често си добавят свои ритуали, които им пасват по-добре,”допълва Юлиян Иванов. “Един от важните ни принципи е, че няма ултимативни решения.”

Смислени инвестиции в хората: бюджет и отпуски за учене

С постоянното усъвършенстване на услугите и продукта си и вече стигайки годишни обороти от над 200 млн. долара, SumUp изобщо няма намерение да забавя темповете на развитие. Дори напротив – през 2020 компанията си поставя амбициозната цел да удвои клиентската си база. В голяма степен този процес ще бъде движен от екипа в София, който също ще трябва да се разшири значително.

Юлиан Иванов, инженерен мениджър в SumUp, избира компанията заради продукта, но остава заради екипа © studio noise

“Често си напомняме каква е основната цел на компанията за тази година: да сме предпочитан бранд както за малките бизнеси, така и за настоящите и потенциалните си служители,” казва Иванов, част от чиято работа е свързана и с осигуряването на добра среда за професионално и личностно развитие в екипа. Според него компанията инвестира много в служителите си и един от принципите й е да оставя пространство за учене и подобряване. Всеки в SumUp, след като премине през шестмесечния пробен период, има собствен годишен бюджет от 2 хил. евро, които може да инвестира в курсове, конференции и обучения. От тази година компанията дава и допълнителни десетдневни образователни отпуски.

“Когато екипът ми се присъедини към SumUp преди малко повече от две години се почувствахме на мястото си от първия ден. И мисля, че се дължи на възприятието на компанията за хората, които работят тук – всеки добавя стойност от първия си ден и си заслужава да се инвестира в развитието му,” убеден е Иванов.

Q&A: Да започнем кариера в SumUp
Какъв тип хора и роли ще търсите през 2020?

Ролите са различни – от разработчици до продуктов дизайн и оперативни дейности. Например в инженерния и продуктов екип, където се очаква най-голямото израстване, си търсим любопитни хора, на които им се експериментира. Трябва да имат готовност да се учат и да могат да работят в екип. Скромността, самостоятелността и готовността да взимат решения също са важни качества за хората, които искаме да се присъединят към компанията.
По-конкретно, в момента търсим софтуерни разработчици с по- екзотични езици като Elixir and Erlang. Но ако трябва да съм напълно искрен, обичайните ни критерии за наемане не са толкова свързани с езиците или опита, а по-скоро с настройката и начина на мислене на хората.

Как изглежда hiring процесът ви?
Включва обичайните интервюта и задачи, но и срещи и разговори с екипа. Така оценяваме дали човекът пасва на компанията и екипа, освен като професионална квалификация и културно.

Отворени позиции:

Engineering
Product
Operations
Finance

Share This