Милена Янкова е ръководител на екипа за Изследвания и Иновации в Ontotext и е ръководила както успешни продуктови екипи, така и научно-изследователски звена. Но тъй като членовете на един екип са най-важния му ресурс, срещите на четири очи са ключови. Как успешно да ги провеждате, тя ще разкаже на събитието IT Team Leads: 1-1 срещи: Защо са важни и как да ги провеждаме ефективно.  Милена ни разказа за любимия си тип хора в екип и как е разрешила най-голямото предизвикателство, с което се е сблъсквала.

Как започна да се занимаваш с ръководене на IT екипи?

Преди около десетина години, както на всеки старши кадър, задачите ми станаха по-големи отколкото мога да изпълня сама. Така естествено се наложи да делегирам работа, първо на един или двама, после на цял микро екип, накрая започнах да ръководя истински големи екипи от по 8 до 15 човека.

Кой е най-интересният аспект от работата ти като ръководител на IT екип?

Винаги съм се възхищавала на хората, които могат да мислят бързо и логично. Истинско удоволствие е да можем да споделяме големи идеи и решения на заплетени проблеми с половин дума, без излишни обяснения, дълги кандърми и уморителни детайли. Обогатяващото за мен е, че идеите и решенията всъщност не са мои, а на хората в екипа. Моята роля е да ги регистрирам без винаги да знам какво ще ги правя.

Кое е най-голямото технологично предизвикателство, с което си се сблъсквал?

Ако трябва да спомена едно нещо, може би най-трудно беше преди години, когато написахме система за анализ на пазара на труда във Великобритания, и нямахме още много опит – това беше първата ни 24/7 система. Макар сега да не ми се струва нищо специално, автоматизацията на мониторинга и техническата поддръжка на тази система си бяха предизвикателство за екипа ни.

Как го разреши/разрешихте?

Събрахме се архитектът, системният администратор и моя милост, ръководителят, и започнахме да проучваме мониторинг системи докато не се спряхме на една. Започнахме да пишем скриптове, да получаваме безброй имейли с фалшиви тревоги, да оптимизираме, да висим на конзолата и на телефона през уикендите и да внимаваме какво ескалираме до клиента. В крайна сметка клиентът беше доволен, и до днес търся за съвет двамата колеги, с които работих тогава.

Ще споделиш ли трите най-важни неща, които ИТ обществото може да научи от темата на предстоящата ти презентация?

Индивидуалните срещи с членове на екипа са средство за подобряване на ефективността на екипа. Така че първо ще поговорим за това какво прави екипите ни ефективни. Ще разгледаме две проучвания – на Google и на MIT. Без изненада, ключовете за ефективност са в комуникацията и психологическата сигурност в екипа, но за нас ще е важно да поговорим на практика какъв тип комуникация и точно какъв социален климат да поддържаме. Ще разгледаме и някои илюзии за това какво е ефективна комуникация в екип (от това да стоим прави на срещите, до това да се социализираме в извънработно време) като много от тези неща помагат, но всъщност не са съществени за ефективността. Така че, ще се фокусираме на необходимите и достатъчни условия и как да ги създадем.

След това ще разобличим ролята на личните срещи (one on one) в преследването на перфектните комуникационни потоци, говорейки за ролята на личността, за споделянето на обща цел и на взаимния интерес. С две думи, тези срещи са място за споделяне, индивидуалното внимание и личната ангажираност. Ще влезем в детайлите на психологическия механизъм на тези срещи, само за да докажем, че всички сме човешки същества и се интересуваме предимно от себе си. И преди да прозвучи много сложно, ще разкрием простата практическа рамка на тези срещи.

Тази рамка са практически съвети – 7 правила които да следвате – когато решите да започнете вашите лични срещи. А за да бъде със сигурност лесно и комфортно и за двете страни в срещите, ще разгледаме и примерен дневен ред, списък със задачи по вземе на срещата и примерен списък с последващи действия. Водещото в тази част е разбирането какво стои зад всички помощни материали, за да можете да ги замените или изоставите по всяко време.

Какво би посъветвал всички, които сега започват да се занимават с ръководене на IT екипи?

Ръководенето на IT екипи е преди всичко работа с изключително логични хора със силно развито чувство за справедливост, и ключът към тях е вашето уважение и искрено възхищение от блестящите ми умове. Можете да намерите на какво да се възхищавате дори в аутсайдера в екипа ви, за това и много повече ще ви помогнат 1:1 срещите.


Стани част от потребителската група IT Team LeadsАбонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:
Топ 3 правила за изграждане на успешен екип
„Не можеш да водиш и развиваш други, ако не си способен да водиш и развиваш себе си“ – Ваня Кирицова, Senior Manager Information Experience

Share This