Инвестирайте в развитието на работодателската си марка регулярно, дори и в момента да не търсите кадри.

startup-photos-4

Дълги години бях програмист. И като такъв мога да ви кажа кои са основните критерии, по които ние програмистите избираме къде да работим:

  • Искам в новата ми фирма да се развивам и да уча.
  • Да работя с умен и готин екип.
  • Мениджърите да не са идиоти и да не правим глупости.
  • Работата да ми е интересна.
  • Да намирам смисъл в това, което програмирам.

Ако сте наемали хора в IT сферата, сигурно сте чували тези думи многократно. Критериите всъщност са много повече, но най-добрите програмисти, обикновено държат на този кратък списък.

Въпросът за милион долара е: Как един програмист разбира, че в дадена фирма ще може да намери това, което търси – възможности за развитие, готини колеги мениджмънт на ниво? Как? В обявите за работа и на сайта на фирмата пише „Динамичен екип, интересни проекти“. Да бе, да! Отиваш на 3 интервюта и разбираш, че всеки си ги пише тези неща както му дойде и не вярваш…

Ще се опитам да обясня как програмистите разбират коя фирма да изберат и къде да кандидатстват. Кои са грешките, които обикновено допускат IT компаниите и какво да направите, за да бъдете сред успешните примери

Колко е трудно да наемеш IT специалисти?

След години работа като програмист ме повишиха и станах ръководител на IT екип. Започнах да провеждам интервюта и да наемам програмисти за моя екип. Сблъсках се със ситуацията от другата страна на бариерата. След това създадох моя IT компания, която впоследствие разраснахме до над 70 служителя (бел. ред. – Ивайло Христов е съосновател на българо-датската IT компания Komfo, от която се оттегля през 2014 г.). Много бързо се разбра, че можем да продаваме добре, но успехът на компанията виси на това да успяваме да наемем кадърни IT специалисти. Затова посветих много време и усилия, за да можем да привлечем най-добрите служители.

През следващите 2 години и половина цялото ми внимание беше насочено само в тази посока. Проблемът беше, че освен това бях и управител на компанията и нямах особено много време. А и фирмата беше малка, не разполагах с много средства. Никой не беше и чувал за компанията, така че наемането на програмисти беше най-голямата мъка.

За това време изпробвах хиляди неща, всичко, което можеше да ми хрумне. Платени и неплатени обяви за работа, интересни дизайни и истории в обявите – никакъв ефект. Организирахме събития, семинари, обучения за програмисти. Направихме наша избираема дисциплина във Факултета по математика и информатика (ФМИ). Работехме усилено с медиите – участия в сутрешни блокове, PR статии, интервюта Направихме забавно видео с Диляна Попова и екипа ни.

Използвахме половината съществуващи видове рекламни формати, то не бяха банери и подобни. Говорихме с маркетинг агенции. Работехме с HR агенции. Направихме вирусни кампании, използвахме Facebook, изпрограмирахме собствено Facebook приложение. Спонсорирахме събития и имахме възможност да се представяме на конференции.

Басейн партита, купони за програмисти с 500 литра бира. Дни на отворените врати. Написах книга, правихме флайери и брошурки, подаръци И може би още хиляди неща.

Опитахме много и различни методи. Благодарение на това разбрахме какво дава резултат и какво – не. Даже все още се чудя защо участвах в 4-5 сутрешни предавания по кабеларките, но някои неща се учат по трудния начин.

Малко по малко хората започнаха да чуват и да разбират за нас. Чувахме все повече добри коментари. Наемането на специалисти стана малко по-лесно. Имахме хора, които идваха при нас, защото бяха чули за компанията и искаха да работят точно с нас и точно с нашия екип. Нямаше значение, че за същите позиции в сайтовете за обяви имаше над 100 подобни обяви. Те идваха при нас.

Това започна да очертава успешната тенденция и тайната на успеха. Хората идваха при нас заради бранда на компанията. Къде случайно, къде не, успяхме да се позиционираме като добър работодател.

Как се прави Employer Branding за IT компании?

Няма как да ви разкажа за цялото фиаско през тези 2.5 години, но мога да ви кажа основните изводи и опорните теореми при employer branding-а за IT компании:

Добрите програмисти рядко отиват във фирма, която не са чували.Направете така, че да ви забележат и да се откроите от останалите, за да ви запомнят и да ви свързват с конкретни преимущества на фирмата.

Employer branding на IT компания се прави много по-различно, отколкото какъвто и да е друг брандинг. И често маркетинг агенциите нямат понятие как да подходят. Да се прави брандинг на IT компания не е като да правиш бранд на четка за зъби или самобръсначка. Тук е важно да се има предвид, че аудиторията е доста различна от всички останали.

Когато фирмата има добър бранд, кандидатите продължават да кандидатстват по обичайните канали – референции, обяви за работа, директно от сайта. Но качеството им се покачва. Пак трябва да ги гониш, няма да дойдат от само себе си. Но успеваемостта е по-висока. Така че усилията в изграждането на работодателския имидж на компанията си заслужават.

Брандинг се гради бавно. Не е нещо, което ще успееш да направиш от днес до утре, колкото и пари да инвестираш. Нужно е да се инвестират малки суми, но регулярно.

Employer branding-ът на компанията изисква време. Да си управител и да градиш бранд е самоубийствено. Както всяка работа и за тази е нужен екип и съмишленици.

Къде грешат IT фирмите?

С екипа на DEV.BG помагаме на няколко ИТ фирми с техните Employer Branding усилия и забелязвам два основни пропуска.

Първо и основно – IT фирмите масово не определят добре това, с което изпъкват. Обикновено те се „рекламират“ с допълнителното здравно осигуряване, джагата в офиса и това, че не трябва да ходиш с костюм на работа. Ок, ама това е във всяка IT компания.

Друга грешка е да се опитват да се „рекламират“ с нещо, което не е истина. Често виждам случаи, когато във фирмата има нещо, което отчетливо куца, примерно работата е изключително скучна от програмистка гледна точка. Това се знае и стратегията на компанията е да се „брандираме“, че имаме най-интересните проекти. Това е грешка!

Всяка компания си има плюсове и минуси. Няма перфектно работно място за всички програмисти. И да изградите бранд на добър работодател, за вашата компания означава да акцентирате върху това, което е плюс при вас. Опитайте се да откриете вашите положителни страни и заложете на тях.

Второ – достигането до сърцата и умовете на програмистите не се прави с билборди пред мола или в метрото или с други конвенционални способи. За да изградите силен бранд на вашата компания, инвестирайте малка сума, но регулярно. Изследванията показват, че за да може един потребител да запомни бранда ви, трябва да се „срещне“ с него между 6 и 12 пъти. Ако имате фиксиран бюджет е по-добре да спонсорирате 12 по-малки събития през годината, а не едно голямо, което да погълне цялата ви налична сума.

Но най-важното – брандът се гради бавно. Отделяйте малка сума всеки месец, дори и да не ви се налага да наемате в момента. Усилията ще ви се отплатят, защото когато ви се налага да наемате, ще можете да избирате между най-добрите на пазара.

Питахте ли програмистите?

Много често решенията за изграждане на работодателската марка се взимат от хора, които никога не са програмирали и наблюдават IT сферата отстрани. Колко харчите за тефтерче и химикал с вашето лого? Защо на следващото събитие не подарите на програмистите един микрокомпютър Omega2, който струва 5 долара, и да кажем, че ще добавите още съвсем малко да сложите своя бранд върху него. Това ще ви отличи от всички с тефтерчета и химикали и ще остави в ръцете на заинтересованите една „играчка“, с която ще си играят в продължение на година.

А защо не хакнете операционната система на тези мини компютри, за да може вашият бранд да го има и в самата операционна система? Или да има интересна игричка, загадка, пъзел или предизвикателна задача в самия компютър?

Ако искате да знаете какво би се „харчило“ сред програмистите, питайте самите тях, а не криейтив експерти без опит в тази област. Но най-вече експериментирайте. Това, което работи днес, няма да работи след година.

Ако сте IT компания и искате да ви помогнем в изграждането на Employer branding кампания, можете да се свържете с нас на: email: hello@dev.bg или телефон: +359 988-357-444.

Автор: Ивайло Христов
Визия: pixlr.com

Share This