Ако се върнем в нашето минало, далечното минало, когато на хората им се е налагало да ловуват за прехраната си и опитаме да си представим ситуациите, в които те потенциално са изпадали. Сами или в група сред дивата природа. Стъпващи леко, придвижвайки се тихо, затаили дъх. В такъв момент всяка една промяната на тази ситуация привлича вниманието им. Дали ще е птица или животно, което ще изкочи от някъде или пък просто някакъв звук или шум – това веднага е привличало тяхното внимание. И така много дълги години ние като хора сме развили инстинкт да реагираме и да отдаваме внимание на всичко, което се променя около нас. Защо? Защото през дългите години на еволюция хората са свързвали това с потенциална опасност.

Знаейки това можем ли да го приложим в нашите презентации? Отговорът е: Да, можем!

Случвало ли ви се е да сте в публиката и докато лекторът говори някой друг да влезне в залата или втори човек да се появи за миг на сцената? Това привлича ли вниманието ви в огромна част от случайте? Отговорът е ясен.

Ключът към задържането на вниманието на публиката е в смяната на динамиката.

Нещо постоянно трябва да се променя. Или с други думи да контрастира.

Ако погледнем за момент в кино индустрията, отново имаме този елемент – интересните филми за нас са тези, в които има постоянна смяна на динамиката. Има контраст, има емоции и има неочаквани обрати.

Сега как можем този ефект да го използваме в нашите презентации и в публичните ни изяви?
Ще започна с 6 принципа от една прекрасна книга за маркетинг, Made to Stick, които важат с пълна сила и за презентациите, затова трябва да фигурират в нашата презентация, ако искаме тя наистина да се отличи и да бъде запомняща се.

Тези 6 принципа са следните:

• Простота
• Елемент на изненада
• Конкретност
• Достоверност
• Емоция
• Истории

След дълги изследвания и проучвания в сферата на рекламата, авторите са достигнали до тези шест принципа на успешните рекламни кампании. И учудващо или не, всеки един от тях е валиден и в света на презентациите.

Вече ви споменах, че друг начин да наречем тази смяна на динамиката е КОНТРАСТ.

В презентациите си можем да контрастираме на три нива:

• На ниво Презентация
• На ниво Презентатор
• На ниво Информация

На ниво презентация можем ли да имаме слайдове и по някое време да пуснем видео? Можем. Това дава ли ни промяна на динамиката и какво е нашето поведение, когато това се случи? Шансът да си върнем погледа отново към представяната ни информация е много голям, само защото има промяна от слайдове към видео.
Друг вид контраст, който можем да имаме на това ниво е дизайна. Или това са използваните шрифтове, цветове, изображения и икони. Те трябва да насочват вниманието на публиката към важната за нея информация.

Контрастът на ниво презентатор е свързан с начина, по който комуникираме и предаваме нашето съобщение. Можем да контрастираме чрез езика на тялото ни или смяна на позицията, от която говорим.
Ако се загледате внимателно в движението на Steve Jobs по сцената, когато представя първия iPhone, той се движи от наше ляво на дясно, което символизира растеж, напредък, иновация. В същото време това е и промяна на неговата позиция, което ангажира нашите погледи. Някой може да каже, че е случайност или че не всеки път като споменава iPhone това се случва, но знайте, че на презентации от толкова високо ниво няма нищо случайно.
Презентацията на първия iPhone.

Друг тип контраст, който можем да имаме на ниво презентатор е нашият глас. Интонацията, силата и скоростта, с която говорим. Паузите, които правим. Всичко това променя динамиката на нашата презентация. Има лектори, които могат само с глас да държат вниманието ни с часове. Тях наричаме майстори на ораторското изкуство!

Контрастите на ниво информация са изключително много. Ако вземем за пример отново презентацията на Steve Jobs, той започва да говори за „смартфоните“ до сега и след това говори за това какво те са искали да създадат. (за бъдещето) (4:28)
Малко по-късно отново говори за проблемите на старите мобилни устройства и след това показва решенията и иновациите в новия iPhone. Постоянно имаме контраст на минало-бъдеще, проблем-решение; преди-сега и т.н.

Други начини да контрастирате на ниво информация са:

1. Факти-истории – фактите активират логическата част от нашия мозък, а историите активират зоните отговорни за нашите емоции. Затова ни се случва да изпитваме емоции докато гледаме филми. Понякога можем да плачем, да се ядосваме, друг път да се смеем. Всичко това е заради историите.
Според статия от Forbes вероятността да запомним дадена информация облечена в история е 22 пъти по-голяма!

2. Говорим ние като лектори и след това говори публиката – или това са въпроси, които можем да зададем към публиката или тя към нас. Отново ни дава нужната динамика. Можем да помолим публиката да ни отговори с вдигане на ръка или с кратък отговор да/не, но е много важно да не пракаляваме с това, защото може да сабуди и негативни реакции, ако е в повече.

3. Показваме слайдове, след това правим демонстрация – Физически заставайки зад устройството, от което презентираме и излизайки от презентационния софтуер, който ползваме, за да покажем програма, код, сайт, приложение и т.н.

В моя опит на човек, който е изнесъл над 1 000 продуктови и търговски тренинга, често ми се е случвало да не показвам информацията, която искам да покажа по най-лесният за мен начин. Защо? Защото търся този ефект на контраста умишлено. Искам да има смяна на динамиката.
По-лесно е просто да направя скрийншот и да го добавя към моята презентация като изображение, но вместо това понякога предпочитам да отида до компютъра, да изляза от PowerPoint и на живо да покажа на моята публика това, което искам, защото това ангажира в пъти повече тяхното внимание!

В света, в който живеем става все по-трудно да задържаме вниманието си за дълго време. Постоянно сме свързани с мрежата, нещо свети, издава звуци, търсят ни приятели, колеги и т.н.

Намаленото време, в което нещо задържа нашето внимание се наблюдава с пълна сила и в света на презенациите и публичното говорене. Затова е наш дълг и отговорност, като лектори, трейнъри и говорители по конференции, събития и уоркшопи, да се погрижим, че ще предадем информацията на нашата аудитория по интересен за тях начин, че ще им подготвим един спектакъл, едно пътуване, което те ще запомнят!

Използвайте информацията от тази статия в следващата си презентация и ви обещавам, че веднага ще усетите резултатът!


Автор:
Християн Стоилков

>>> Християн Стоилков е експерт по презентационни умения и ефективна комуникация. Помага на заети професионалисти да се подготвят за предстоящи важни презентации, конференции, тренинги и семинари;
>>> Води корпоративни обучения и уоркшопи за говорене пред публика, презентации и презентационен софтуер;
>>> Има над 4 години опит като трейнър и е изнесъл над 1000 продуктови и търговски презентации в корпоративния свят;
>>> Говорил е в УНСС като гост лектор. Обучавал е екипи от А1, Теленор, Виваком, Технополис, Техномаркет, Техмарт и Sony;
>>> Работил е в презентационна агенция, която е отговорна за едни от най-значимите презентации в България през последните години.
>>> Oбича да наблюдава хората и да търси отговори защо правят това, което правят.

 


Стани част от потребителските групи на DEV.BG. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Share This