Пазарът на труда за junior IT специалисти не е толкова лесно разбираем, колкото изглежда на пръв поглед. Често, компаниите с развойна или друга технологична дейност дават твърде лесни отговори на въпроса как да намеря junior кадър: напр. ще пусна обява в jobs.bg, ще взема някой от софтуерна академия, ще разпитам наляво-надясно.

С такъв подход е много вероятно е да се сблъскате с тежка и трудно преодолима стена: хората, които кандидатстват или няма да имат достатъчно от познанията, за които ги търсите или очакват огромни заплати. Затова, намирането на най-добрите млади кадри на пазара, трябва да е част от стратегия, а не самоцел. Ето няколко много важни стратегически стъпки, които ще ви помогнат в тази посока:


 

Събитие на фокус:

JavaScript OOP – от ECMAScript 5 до TypeScript

 

 


Отговорете си на въпроса защо наемате млади кадри

Не можете да намерите по-опитни? Сега се разраствате и тепърва ще развивате големи екипи? Работите само по краткосрочни проекти? Дейността, за която търсите хора не е много сложна? Вярвате в развитието на млади специалисти? – това може да са абсолютно легитимни причини да търсите junior IT специалисти. Но след като си отговорите на въпроса ‚защо‘, може да се окаже и че всъщност нямате нужда от млад кадър, а от по-опитен. Или пък, че имате нужда от проектен мениджър или контрактор. Изобщо, разяснете си целта, преди да се впуснете в приключението ‚търсене на млади кадри‘.

Какъв тип хора за каква работа си търсите?

Важно е да знаете какво точно очаквате от новия човек от самото начало. От това дали ще коди на Java, ще поддържа специфичен продукт или ще тества има голямо значение къде може да откриете най-подходящия. Ако търсите човек, който е напреднал в един или два езика за програмиране, често може да наемете някой, преминал през частните академии. Ако, обаче, очаквате комплексен инженерно-мислещ млад кадър, по-добре е да е получил школовката на ФМИ или друг от най-добрите факултети в страната, като тези на ТУ и НБУ, Пловдивските, Русенския, Американския в Благоевград и др. Не забравяйте, че има много студенти от тези университети, които добавят и частните академии към квалификацията си, което е много полезно. Също така, че има и много IT студенти и в университетите в чужбина и много от тях имат желание да се завърнат.

От ‚продаване‘ към личен подход.

Време е да преминете от вече старомодния подход на ‚продаването‘ на позициите с обяви и еднотипни съобщения в LInkedIn, към взаимното търсене и намиране на допирни точки с младите кадри както в онлайн, така и в личното пространство. Разберете кои са нещата, които ги вълнуват, какво търсят, от какво се притесняват. Бъдете винаги на линия, за да им отговорите на въпросите, имайте личен, непосредствен и непринуден подход, помагайте им. Когато им пишете съобщения в социалните мрежи, бъдете по-лични и неформални. Когато сте в университета, не залагайте на суха ‚HR-ска‘ презентация, която показва офиса ви и какво правите в него, а минете към актуални технологични теми, които да ‚запалят‘ студентите. Участвайте в състезания, hackaton-и, конкурси, стипендии, които има премного в най-добрите факултети и не си придавайте важност догато участвате в тях, а бъдете приятелски настроени и кооперативни.

Но как изобщо стигна до тях?

LinkedIn, Facebook, GitHub, HackerRank, университети, академии, събития и конференции, много са местата сами по себе си. Но ‚каналите‘ за достигане не са достатъчни. Трябва да имате стратегия за всеки от тях. Университетите, например, си имат график, преподаватели, конкуренция от много фирми и други фактори, с които сте длъжни да се съобразите. В този процес трябва да действате внимателно и ефективно. Трябва да сте една стъпка пред останалите в организирането или участието в университетските събития. При социалните мрежи също е необходимо да сте внимателни и да се съобразите с ключови предпочитания на младите им потребители.

Направете си план и действайте

Вземете всички неща по-горе предвид и започнете от сега. Ако нямате активни социални канали, започнете да ги използвате. Пост-вайте позиции, споделяйте във Фейсбуук групи, пускайте тестове с награди, аснонсирайте събития. В университетите се запознайте с всички ключови хора и фактори, научете програмите им, запознайте се с ръководствата им и кариерните им центрове и си планирайте полезни за вас и студентите събития. В университетите са отворени към идеи и съвместни действия напук на стереотипите, че са прекалено консервативни и затворени. Най-голяма нужда имат от актуализация на академичните планове и хонорувани преподаватели, което е отлична възможност да сте полезни и на тях и на вашия бизнес, ако имате доброволец инженер за това. Така че заделете си необходимия ресурс, желаещи и започвайте!


За автора: Андрей Анастасов

 

Андрей Анастасов, основател на консултантската агенция за млади кадри Junix, има дългогодишен опит в свързванаето на работодателите с университетите и подбора на добрите кадри от българските и международните университети. Работил за едни от най-големите международни организации на пазара у нас, между които Заедно в час (част от глобалната мрежа Teach For All), IBM и VMware. Помогнал е на над 300 студенти да намерят първата си работа или стаж в партньорство с едни от най-добрите факултети в България и чужбина.

 


Стани част от потребителските групи на DEV.BG. Виж всички потребителски групи и избери най-интересните за теб.

Визия: Личен архив

Прочети още:
6 от най-популярните Machine Learning алгоритми – приложения и възможности
Какво означава една система да е „reactive“? Основна концепция на Reactive programming

Share This