Astea Solutions​ организира за четвърти път ​Astea Conference​, тази година под наслов Practical Magic. По този повод си поговорихме за практическата магия с Деян Николов, Lead Software Analyst в Astea Solutions. Последните 10 години Деян води различни проекти – от стартъп инициативи през сложни бизнес системи. Страст му е да открива и решава проблеми. Но иска да е просто. Винаги пита колко време ще отнеме. Може ли да стане по-добре.

Всъщност темата на тазгодишното издание на ​конференцията​ доста добре описва умението му да намира добри и прости решения на реални проблеми.  По естествено стечение на обстоятелствата отговаря и за офисната инфраструктура. А местенето в нов офис създаде необятно поле за креативни решения.  Поговорихме си с него за някои от необичайните проблеми и забавни решения.

Какво си представяш като чуеш практическа магия?
Когато нещо просто и яко се случва по труднообясним начин. Например, autocomplet-a на Search-a, когато предвиди какво искаш напишеш. Или, когато бариерата на паркинга на Lidl се отвори сама без да показваш билетче.

Какви проблеми обичаш да решаваш?
Реални проблеми, а не хипотетични. В последните години технологиите напреднаха изключително много в това отношение и става все по-лесно да си извадиш необходимата информация от различни системи и устройства, да си я обработиш и да я използваш в други. Остава да мислим как да използваме това море от данни, технологии и възможности, за да решим даден проблем. Често се случва да променим първоначалната задача според решението, но това не е проблем, (пре)дефинирането на задачата е част от пътя.

Дай ми пример за такива реални проблеми.
Рутинни неща, скучни, които обаче ти се налага да правиш постоянно. Досадни. Например, последните 50 години супер много такива дейности са улеснени и автоматизирани – дистанционно за ТВ, пералня, съдомиялна, сушилня, прахосмукачка робот, автоматични врати. Много предстои – пазаруване (Amazon Dash бутони), миене на прозорци, гладене и сгъване на дрехи. Наистина улеснения, които освобождават на човек време да се съсредоточи върху важните неща.

Защо винаги питаш колко време ще отнеме?
Защото целта невинаги оправдава средствата и е важно да се правят малки стъпки, които са в правилната посока, вместо големи стъпки в неясна посока.

Разкажи ни за най-любимите си хрумки, които всъщност са решили проблем? 

Всъщност много малък процент от нещата, с които съм се занимавал (извън проектите, разбира се), са решили реален проблем по добър начин. Много от тях са временен hype. Хората си казват “това е много яко”, но бързо се палят и бързо гаснат.

В Astea сме правили много на брой забавни неща извън проектите – ботове, които следят оставащото количество бира в офиса, разпределят паркоместа, разказват вицове, secret santa, вътрешно музикално радио и много други. Днес използваме много малка част от тях, но всеки от тях ни е дал ценен опит.

Например, имаме “Happy?” бутон, монтиран на изхода на офиса.
Идеята беше да измерва колко щастливи са хората и да ги накара да се замислят дали са щастливи, да се разпространява щастието. Броим всички реакции в Slack, категоризирали сме ги на положителни, отрицателни и неутрални, отделно хората натискат бутона. В зависимост от нивото на щастие, лампите в помещението светят в различен цвят (колкото повече щастие, толкова по-зелено). Много хора се чудят какво точно значи този бутон, но всъщност го натискат. Част от якото, от hype-a. Има други, които просто не харесват синьото (колкото по-малко щастие, толкова по-синя светлина) и пак го натискат.

В бъдещето искам да направим entry music за всеки служител, като влезе в офиса, да се пуска. Като в кеча!

Какво искаш да автоматизираш сега?
Обичам да обсъждам всякакви безумни идеи с различни колеги, брейнстормваме и в някакъв момент някой казва “това всъщност може да стане”. Сега искам да направя много дребни неща, за които си търся сподвижници – едното е като добавим някого в проект, автоматично да се случват всички (или повечето) административни неща, които в момента стават ръчно – добавяне в Slack канал, споделяне на папка с ресурси, права за репото, добавяне в мейл групи.
Другото, което си мечтая, е да направим приложение, което автоматично сваля данните от електрическите тротинетки в офиса, и после ги изключва – идваш в офиса, паркираш си на паркинга за колелета, статистиката се сваля и скутерът се изключва сам.

Какво е добър UX?
Такъв, който не заминава потребителят със себе си. Например когато задната чистачка на колата се пусне сама, докато си на задна скорост и вали дъжд. Такъв, който се нагажда към навиците и потребителя, а не обратното.

Ако имаш неограничен ресурс и можеш да подобриш едно нещо, какво би било?
Искам да подобря множество малки неща, които не са свързани едно с друго. Всичко, което може да се автоматизира, е хубаво да се автоматизира. Но не на всяка цена. Мързелът е основната движеща сила. Предизвикателството най-често е в това да дефинираш магията. Знаеш, че искаш вратата на гаража да се отвори магически, когато наближиш с колата, но как точно да се реализира това? Хем да се отваря когато искаш хем да не се отваря, когато не искаш, устройството трябва да познае кога просто минаваш през улицата и кога искаш да паркираш. После, има ли backup опция, какво ще стане, ако нещо по веригата не сработи. И голямото предизвикателство, естествено, е всичко да бъде удобно и самообясняващо се и за останалите хора.

Share This