Денис Юхно е изпълнителен директор на DataArt България и ръководител на развойния център на компанията у нас от средата на 2018 г. Преди да поеме ръководния пост в софийския офис, Денис е бил Delivery Manager в компанията. Завършил е магистратура по “Приложна математика“ в Националния технически университет на Украйна, Харков. Оттогава насам е натрупал повече от 15 години опит в софтуерния бранш, както като разработчик, така и като бизнес анализатор, консултант и проектен мениджър.
Ето какво е мнението му относно кризата, породена от пандемията с Коронавирус, как според него ще се отрази тя на софтуерния бизнес и как се справя DataArt в настоящата ситуация:

Какво се промени в DataArt след обявяването на извънредното положение и успя ли компанията да премине към изцяло дистанционна форма на работа?
За нас този преход се случи бързо и без особени трудности, което се отнася не само в българския офис, но и на глобално ниво. DataArt е компания, която отдавна е въвела възможността за работа от вкъщи. Това е част от фирмената ни политика и е заложено дори в техническата инфраструктура на компанията, която е проектирана така, че работата от разстояние, отчитането и комуникацията да стават лесно. Преминаването към изцяло дистанционен режим се случи в момента, в който бе въведено извънредното положение у нас и към днешна дата все още никой не работи от офиса, но въпреки това всичко протича гладко и в нормални темпове.

Наложиха ли се съкращения на екипа в българския офис?
На глобално ниво беше взето решение, че компанията няма да освобождава хора, това важи и за българския офис. Като цяло, DataArt е компания, която винаги е поставяла хората и екипа на първо място, така че – дори и в тази ситуация, която безспорно се отразява финансово на бизнеса, ние успяваме да запазим служителите си. Освобождаването на хора може и да изглежда лесно и логично решение за някои компании, особено, ако не разполагат с достатъчно финансови активи, с които да се справят с пика на кризата. За DataArt обаче запазването на екипа е инвестиция в дългосрочен план. Компанията е на пазара повече от 20 години и това не е първата криза, пред която се изправя – в историята си имаме няколко критични етапа, които ни служат като ценен опит. И той показва, че хората са основна ценност, а кризите понякога са и възможност за подобряване на голяма част от дейностите, инфраструктурата и конкурентоспособността.

Как според вас ще се отрази тази криза на ИТ сектора и по-конкретно – на софтуерния бранш?
За разлика от някои предишни кризи, каквато беше тази с Dot-com балона през 2000 г., ситуацията, породена от Covid-19, не е пряко свързана с ИТ индустрията. Дори напротив – тя е уникална с това, че всъщност информационните технологии се оказаха от ключово значение за поддържане на много от сферите на обществения живот – образование, работа от вкъщи, ежедневна комуникация, онлайн пазаруване и т.н.
Софтуерният бранш ще претърпи известни трудности, тъй като обслужва нуждите на компании от различни индустрии, някои от които търпят огромни загуби. Но това може да се превърне и в повод за поява на нови компании, услуги и иновативни решения. Неслучайно на китайски „криза“ означава едновременно „опасност“ и „възможност“, а в историята има много доказателства за това. Например – по време на имотната криза през 2007-2009 г. са появяват някои глобални лидери като Uber, WhatsApp, Slack, Instagram.

Смятате ли, че България ще бъде силно засегната като аутсорсинг дестинация?
Според мен България ще запази статута си на ключова аутсорсинг дестинация, дори и в тези условия. Благоприятната данъчна политика и фактът, че страната се е наложила като място с добри специалисти и традиции в ИТ, ще продължат да бъдат фактори, привличащи аутсорсинг компаниите, особено в период, в който те се опитват да съкратят разходите си. Разбира се, ще има сектори, които ще са силно засегнати. Например – аутсорсинг компании, чийто бизнес е ограничен в рамките на определена индустрия като туристическата. Това обаче ще е по-скоро проблем, свързан със самата криза на глобално ниво, а не толкова резултат от факта, че България е спряла да бъде подходяща дестинация за аутсорсинг инвестиции. Ако икономиката тук не претърпи някакъв сериозен крах, което към момента не се очертава, мисля, че България дори може да извлече ползи от кризата по отношение на сектора на информационните технологии.

В ситуация като днешната какви са предимствата и недостатъците на това да работиш в аутсорсинг компания в сравнение с продуктова?
Отговорът е силно зависим от това каква е сферата на дейност на продуктовата компания и какво е портфолиото от клиенти на аутсорсинг компанията. Като цяло може да се каже, че аутсорсинг бизнесите имат известно преимущество в случая, особено ако разполагат с диверсифицирано клиентско портфолио, както е в нашия случай в DataArt. Клиентите ни са в различни сектори, което ни дава възможност да пренасочим усилия от една сфера в друга, без да сме зависими от конкретни компании.
Що се отнася до продуктовите компании – има и такива сред тях, които ще излязат печеливши от сегашната криза, тъй като бизнесът им е свързан с продукт, който в следствие на пандемията е силно търсен. Такива са например онлайн супермаркетите, хостинг услугите, компании, разработващи онлайн платформи за обучение и т.н. Други на практика са в патова ситуация, тъй като бизнесът им обслужва сфера, която е силно засегната. Казано иначе, аутсорсингът дава известна доза сигурност, когато компанията не е фокусирана върху една единствена сфера и в периоди на криза може по-лесно да се справи.

Има ли вече DataArt план за връщане към офисен режим на работа и какви мерки за безопасност предвиждате?
Да, вече обсъждаме как ще се случва това, но не е предвидено кога точно да започне връщането към офисен режим. Здравето и комфорта на служителите ни са на първо място и не искаме да поемаме излишни рискове, при условие, че работните процеси протичат в нормален режим и в момента. Когато започне връщането към работа от офиса, планираме това да се случва поетапно – първоначално ограничен брой хора да работят оттам, след това бройката постепенно да се увеличи. Ще се въведат и мерки за хигиена и безопасност като например – носене на маски, дезинфекция, спазване на дистанция по отношение на работните места и т.н. Все пак, да не забравяме, че ситуацията е непредсказуема, така че – няма как да знаем какво ще се случи със заболеваемостта в страната. Готови сме да реагираме и да се съобразим с всички правила, ако бъдат въведени такива на национално ниво.

Share This