Веско Колев е бизнес лидер и софтуерен инженер с повече от 12 години професионален опит. Като вицепрезидент, отговарящ за продуктите за разработчици в Progress, той ръководи екип от над 150 софтуерни инженери, продуктови мениджъри и UX дизайнери в САЩ и България. На 16 януари ще ви срещнем с него и Ивайло Христов на събитието: To Lead Others, Learn To Lead Yourself First.  Преди това, Веско ни сподели за интересните аспекти от работата си като IT Team Lead и кои са трите най-важни неща, които ИТ обществото ще научи от темата на предстоящето събитие. 

Как започна да се занимаваш с IT Team Leadership?

Много рано в кариерата си имах възможността да ръководя екип, което дойде като естествена стъпка от развитието ми преди това. Започнах професионално да се занимавам с програмиране на 17 г. и малко преди 20 вече отговарях за екип. Имах късмета рано да срещна много опитни специалисти, които ми показаха пътя на развитие и управлението на хора. Те ме насочваха чрез различни ресурси – например книги, свързани с психология и отношенията, връзката с хората – да се самоусъвършенствам. Важно е да отбележа, че интерес не означава успех. В началото на кариерата си със сигурност съм бил като Едисън, преди да открие електрическата крушка – успях да измисля хиляда начина, по които не се правят нещата. Нужно е време и осъзнаване, за да станеш добър лидер.

Едно от най-ценните неща, които съм научил е, че като лидер, а и не само, на първо място трябва да създадеш добра връзка със самия себе си. Да разбереш кои са нещата, които провокират положителни и отрицателни емоции у теб, как да не потискаш тези емоции, но в същото време да не ги изразяваш по начин, афектиращ негативно другите хора. Да пребориш егото си. Чак след това идва изграждането на добри отношения с останалите.

В технологичния сектор светът на моменти изглежда много бинарен. Ние сме хора, които работим с единици и нули, с if-else, със switch и т.н. Този свят изглежда много подреден, въпреки всичките бъгове. Кара ни да чувстваме, че имаме много голям контрол и можем буквално да направим всичко, което поискаме и си помислим. Това често ни кара да забравим, че в крайна сметка компютрите са компютри, програмите са програми, обаче ние работим с хора. Каквото и да правим, в каквато и сфера да работим, не трябва да забравяме, че на първо място сме хора и работим с хора. Най-големият смисъл от съществуването ни според мен е да повлияем положително на хората около нас. Компютър и софтуер няма да те запомнят, обаче човек може да те запомни.

Кой е най-интересният аспект от работата ти като Team Lead?

Много интересни аспекти има и не мога да отделя само един. Ако дефинираме интерес като нещо, което е предизвикателно и значимо, а в същото време когато го постигнеш, ти носи удовлетворение, тогава за мен най-интересни са моментите, когато видя хора, които се развиват и вървят напред и са по-щастливи, по-удовлетворени, по-успешни. Най-интересният аспект за мен в моята работа е, когато успявам да помагам на хората, с които работя и когато потребителите на нашите продукти се чувстват по-добре и са по-успешни.


 

Събитие на фокус:

 Architecture overview of NativeScript

 

 


Кои са основните предизвикателства пред един IT Team Lead според твоя опит?

На база на моя опит, повечето IT Team Leads преди това са били Individual Contributors. Когато си програмист или друг ИТ специалист, едно от нещата, които правят работата удовлетворяваща е, че имаш голям контрол. Можеш да бъдеш креативен, виждаш резултат от работата си сравнително бързо и лесно можеш да го оцениш като положителен и неположителен. Налице е бърз цикъл на удовлетворение.

Когато станеш Team Lead стигаш следващото ниво, където дефиницията на успеха се променя. Успехът за теб става успеха на твоя екип. Преходът от Individual Contributor към Team Lead е много предизвикателен, защото включва промяна на мисленето от „аз направих това“ към „екипът ми успя да постигне това“. Започваш да виждаш своя успех в успеха на другите.

Друго важно нещо е, че успехът започва да се случва след по-дълги периоди. Ако досега е имало спринтове, които са носили постоянно удовлетворение всеки ден, днес вече има по-големи итерации, които са седмици, месеци и понякога години. Крайната цел, която до вчера може да е била да напишеш едно парче код и да видиш резултата, днес може да бъде да разработиш с екипа си продукт, който да отнеме 2-3 години, докато стане успешен.

С лидерската роля идват и различни отговорности и задачи, които изискват допълнителни умения – като работата с хора например. Ако програмирането досега се е случвало във Visual Studio, Visual Studio Code или другаде, то вече се случва в Outlook, в разговорите, в интеракцията. Ако преди не е било проблем да дойдеш на работа тъжен или изнервен и да носиш тези емоции на лицето си, то когато станеш лидер, трябва да отчетеш факта, че това влияе на още много хора. Не казвам, че човек трябва да прикрива това, което вътрешно чувства, но трябва да обръща внимание и да се замисля какъв ефект ще има това върху екипа. Това е едно от най-големите предизвикателства пред хората, които стават ИТ лидери.

Ще споделиш ли трите най-важни неща, които ИТ обществото може да научи от темата на предстоящото ти събитие?

Най-важното нещо за всеки, който иска да бъде лидер на екип е да осъзнае, че лидерството започва от нас самите. Това означава няколко неща. Първо, ние самите винаги трябва да имаме ясна посока и визия за себе си, да бъдем водени от дадена цел. Ако искаме хората около нас да се развиват, ние също трябва да се развиваме. Когато ставаш лидер трябва да си готов за това, ако искаш да си истински добър.

Другото важно нещо е да осъзнаваш как гледаш на себе си и хората около себе си. Много е важно човек на лидерска позиция да не се взема много насериозно, да не мисли за себе си като за нещо повече от останалите. В секундата, в която си помислиш, че си нещо повече от останалите, ти започваш да се държиш така, колкото и да се опитваш да го прикриваш. А това не води до добри резултати. Истински добрите лидери нямат високо изразено его и това им позволява да се свържат с хората около себе си на много базово човешко ниво.

Важно е също лидерът да възприема себе си като човек, който помага на останалите да бъдат успешни. Идеята не е как хората, които аз ръководя да направят мен успешен, а как аз да направя тях успешни. Затова много често казвам, че йерархичните визуализации трябва да се рисуват точно наобратно – не екипът да стои под лидера, а лидерът да стои под хората в екипа, защото лидерът трябва да помага на хората да дават най-доброто от себе си и да носи отговорност пред тях.

Има и друг важен момент. Широко разпространено е кривото разбиране, че талантът е най-важното нещо – или го имаш, или го нямаш и в зависимост от това можеш и не можеш да постигаш определени неща. Много пъти сигурно сте чували покрай вас някой да каже: „Той/тя никога не може да постигне това“. Истината е, че всеки човек може да постигне всичко, стига да иска. Най-лесно това може да се обясни, като покажем какво означава обратното. Ако допуснем за една секунда, че хората не могат да постигат всичко и да се развиват, защото имат някакъв лимит, тогава говорим за т.н. fixed mindset. Какво означава това? Някой има определени способности, с които може да постигне само определени неща и не може да се развива повече. В тази ситуация той избягва да прави грешки. Ако сбърка, за него това би означавало, че е некадърен и винаги ще си остане некадърен, защото не допуска, че може да се развие. Резултатът е, че вместо да се опитва да постига трудни, но смислени неща, този човек винаги ще се опитва да прави лесни и дори безсмислени неща.

Когато си лидер, а и не само, е добре да мислиш за хората като за същества с неограничени възможности, които могат да се развиват в каквато и да е посока, по какъвто и да е начин. Много показателен пример за това е един експеримент, проведен в топ университет. На случаен принцип са избрани 20 студенти, за които е казано на всички преподаватели, че са изключително интелигентни. Съответно преподавателите започват да се държат с тях като с изключително умни хора и накрая тези 20 човека са сред топ студентите, завършили университета. Този експеримент ясно показва, че когато вярваш в неограничените възможности на хората и им показваш това, тогава успяваш да извадиш най-доброто от тях.

Третото най-важно нещо за лидерството е, че лидерът трябва да „създава“ удовлетворение и мотивация по пътя към дадена цел, а не само да води към нея. Обикновено трудните неща изискват много време и свръхусилие. Свръхусилията изискват постоянен приход на позитивна енергия, който би дошъл от постоянно удовлетворение. Тук е мястото на лидера да създава такава среда.

Какво би посъветвал всички, които сега започват да се занимават с IT Team Leadership?

Бих ги посъветвал да започнат да отделят дисциплинирано и ежедневно време да задълбочат разбирането си за начина на работа на човешкия мозък – как мислят хората, защо мислят така, какво представляват емоциите и как се провокират и отразяват. Важно е лидерите много добре да разбират как оперира съзнанието. Това би им помогнало на тях самите да разбират по-добре себе си, да бъдат по-добри хора, по-смирени, по-вдъхновяващи. Пак ще акцентирам, че на първо място сме хора и работим с хора и за хора. Затова човешкият фактор е най-важното нещо и в бизнеса, и извън него.


Стани част от  потребителската група IT Team Leads. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:
Боян Шейтанов: Ръководенето на екипи се учи
Как се развиват „меки умения“ в тийм лидери – разговор с Иво Илиев

 

 

 

Share This