Боян Иванов е CEO и Co-founder в StorPool. Той започва да програмира още на 10 години. Малко след това предприема първия си „бизнес” и още в ранна детска възраст разбира, че това му доставя голямо удоволствие. Преди StorPool е стартирал и участвал в няколко стартъпа. Сега е изцяло фокусиран над StorPool и желанието, заедно с колегите си, да променят остарелите разбирания за това как се съхраняват и управляват данни и да подобрят начина, по който се изграждат облаци на глобално ниво. С него ще ви срещнем на събитието “Чудесна идея! Но ще се провалите до 6 месеца“. История за успеха! на 25-ти юни. Преди това, Боян ни сподели как е започнал да се занимава с предприемачество и кой е бил най-запомнящият се момент от работата му през годините.

Как започна да се занимаваш с предприемачество?

Не знам, може би всеки си има призвание. Когато съм бил на около 5 години си спомням как питаха децата около мен какви искат да станат като пораснат. И те искаха да бъдат обичайните неща – полицаи, пожарникари, лекари. А аз имах ясно и различно желание “искам да стана бизнесмен”. През годините един вид съм вървял към тази си цел, къде в права линия, къде с 1 крачка напред и 2 крачки назад, но изглежда повечето неща, които съм правил са били все с (понякога неосъзнавания мотив) да съм предприемач.

Кой е най-интересният аспект от предприемачеството в ИТ сферата?

Това, че работиш на глобален и нематериален пазар. Това е едновременно благословия и проклятие. Хората обичайно виждат само едната страна – големи възможности за развитие, голям пазар, динамика, световен мироглед. Това са все страхотни неща. Но като всяко нещо в живота има и трудности – на глобален пазар се състезаваш с най-добрите хора в света, с огромен на брой фирми и то такива, които са хиляди пъти по-големи от теб. Не е лесно, но със сигурност е предизвикателно и супер интересно. Малко по-конкретни примери – стратегическият бизнес елемент е много вълнуващ. В почти всеки момент, на всеки етап от развитието на един технологичен бизнес хората се изправят пред стратегическо бизнес решение. То ще определи следващите им месеци работа, дори година или повече. Как да се развива продуктът, кои да са следващите по-големи разработки, кои нови пазари да атакуваш, как да промениш прайсинга, за да паснеш на новите пазари и още много такива. Млада компания със стегнат екип не може да си позволи да вземе повече от 1-2 дини под мишница едновременно и подобни решения са много важни.

Кой е най-запомнящият се момент от работата ти като предприемач през годините?

Определено, когато подписахме договор с първия си клиент и получихме пари по сметка. Преди това бяхме инвестирали страшно много труд и усилия, а все още нямаше измерим резултат от тях. Бяхме работили над продукта около 3 години. Бяхме говорили с потенциални клиенти приблизително същото време – с някои редица месеци, с други години. Имахме няколко тестови инсталации и продуктът работеше супер. Бяхме взели пари от инвеститори, което е важно, но не е добър измерител за успех, обратно на разбирането на повечето хора. Но, така и не успявахме да разпишем първия официален клиент. И един ден получихме имейл от човек от Швейцария, който каза “този продукт много ми харесва, дайте ми повече информация”. Ние му изпратихме 2 pdf файла с презентации на продукта и го поканихме да се чуем, да ни види, да му направим демо. Той каза: “няма нужда, направо ми пуснете фактура”.

Когато подписахме и видяхме пари в банката – това беше опияняващ момент, в който си казваш – “ето сега нещата започват да са реални”. Усетихме тръпката на успеха и това ни подейства супер стимулиращо. Всеки следващ подписан клиент е повод за почерпка в офиса, но първия помним най-ясно, който е доволен и е с нас и до сега, като е пораснал многократно.

Ще споделиш ли трите най-важни неща, които ИТ обществото може да научи от темата на предстоящата ти презентация?

Не мисля, че хората ще чуят нещо нечувано – не сме открили топлата вода и все още правим грешки по пътя си. Но ще чуят далеч над 3 неща. Надявам се като разкажем нашата история, по-скоро тя да вдъхнови хората, че няма невъзможни неща. Нашата идея беше точно такава – казаха ни: “Това, което искате да направите е супер, но е невъзможно и няма да стане”. Но ето, че не е. И ние вече над 7 години растем и имаме все по-големи амбиции и мечти. Както казват “няма нови неща, само добре забравени стари”. Или по-скоро неща, които някой някъде знае, но ние самите не знаем или не осъзнаваме (има голяма разлика между 2-те). Но ще споделя доста неща, за които мога да говоря от първо лице, които са адекватни за хора и фирми от България и на подобна фаза на развитие – от нула до първите 7 години.

На прима виста една тройка от неща е:

  • Да вярват в себе си.
  • Да мечтаят и правят планове с мащаб.
  • Да внимават от кой вземат съвет.

Какво би посъветвал всички, които сега започват да се занимават с предприемачество?

Да не си поставят предприемачеството за самоцел. Много хора идеализират представата за предприемача – много пари, бързи коли, екзотични дестинации, свободно време и т.н. Истината е доста по-различна. Няма нищо лошо в това да работите в млада и бързо растяща фирма. Също така няма лошо и да работите в голяма фирма. Разберете кое ви допада и можете да толерирате като риск и темпо. Опознайте себе си и мотивацията си – защо искате да сте предприемач, какво ще ви даде на вас? А какво вие ще дадете на света?

И ако предприемачеството е вашето истинско “Аз” – тогава мислете дългосрочно, работете здраво и не се отказвайте, докато не постигнете успеха. Както в живота, така и в бизнеса, хубавите неща не стават нито бързо, нито лесно (освен по изключение). Ще има много моменти на тревога и отчаяние, но е важно да се гледа напред и да се мисли какво е следващото, което трябва да направите, за да успеете. Мислете нестандартно, мислете с размах и не си слагайте ограничения, които само вие виждате.


Регистрирай се за събитието


Стани част от потребителска група на IT Entrepreneurship. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:
Калоян Георгиев: Работата ми като предприемач е свързана с много критично мислене
За предприемачеството с Любомир Русанов и Методи Дреновски

Share This