virtual-reality-at-ted-1

Сложи си очилата

Озова се на малкия команден модул на космическия кораб „Аполо 11“ – едно от най-интересните и спиращи дъха виртуални преживявания.

Действието се развива през юли 1969 година. На път си към Луната, облечен си в бял космически костюм на NASA, заедно с други двама космонавти, с които наблюдавате как Земята става все по-малка и по-малка под краката ви.


 

Събитие на фокус:

iOS Animation & Custom Presentations

 

 


Адреналинът се покачва, когато се приземявате на повърхността на Луната и виждате как компютърно-генериран Нийл Армстронг прави първите си лунни стъпки. Малки облачета от прах се вдигат изпод тежките обувки на скафандъра му. А с помощта на архивиран звук от самото събитие чуваш и гласът му, който казва, че може да се движи по-лесно от колкото е предполагал.

Време е да се връщате обратно на Земята, а това е още един повратен момент, който ви изпълва с адреналин и ви кара да се почувствате нервни, дори, когато знаете, че всичко е само една виртуална илюзия и няма реална опасност за вашия живот.

Някои от вас биха казали, че не е кой знае какво, но пък аз бих отговорил веднага, че засега няма друга такава технология, която да ви заведе за нула време на едно друго, коренно различно място. „Аполо 11“ е впечатляващо, завладяващо и емоционално преживяване, което си струва да се изживее.

Какво всъщност представлява виртуалната реалност?

Виртуалната реалност (VR) или компютърно – симулирана реалност е компютърна технология, която копира една среда – реална или измислена и симулира физическото присъствие на потребителя, като позволявава на човека носещ VR-a да взаимодейства със самата среда.

Истина е – потребителят може да взаимодейства със средата. Може да се завърта и да вижда всяко едно нещо, което го заобикаля в средата създадена от VR технологията. В зависимост от приложенията – било то игри или кратки филмчета, можеш да докоснеш нещо или то да се раздвижи с помощта на сензори, можеш чуваш звуци и дори да усетиш аромати.

А най-хубавото е, че технологията е лесно преносима, въпреки че самото устройство тежи 400 грама. VR-ът се състои от компютърен екран, който се слага на главата, точно като очила за нощно виждане, колони или слушалки. Някои разработчици разполагат и с допълнителни технически добавки, които осигуряват мирис и усет при допир като Gloveone – ръкавица за проследяване на движението.

Приложение

Геймингът очевидно е най-големият пазар за VR технологията. Геймърите биха направили всичко, за да са в крак с най-новият софтуер и хардуер, който никак не е евтин, a в това число влиза и VR-ът.

Простата сметка гласи: headset (Rift – 600$), който от своя страна изисква мощен компютър (още 1000$), за да можеш да си осигуриш истинско преживяване, което да завладее всичките ти сетива.

Oculus е една от технологиите, която предизвиква любопитството на потребителите дълго преди да бъде пусната на пазара. Дългоочакваният продукт се появи в края на март, а 30 игри бяха добавени в онлайн магазина на Oculus, което никак не е малко.

Интерес към Oculus не липсва, не само от страна на потребителите. Oculus беше купен от Марк Зукърбърг (Facebook) за 2 милиарда долара през 2014 година.

Според Марк Зукърбърг VR е следващата платформа не само за игри, но и за всякакъв вид мултимедия, така, както първоначално са били телефоните и лаптопите. Той иска да види как в бъдеще ще можем да стоим в класна стая с много други съученици и състуденти на лекция, да се виждаме виртуално с учители или доктори, без дори да е нужно да присъстваме там.

Oculus Rift ще може да се използва също така и в сферата на образованието (както по-горе споменах под формата на онлайн виртуални лекции). Това би спестило време и пари за транспорт и същевременно би дало възможно най-истинското усещане за присъствено обучение.

Инженерството и архитектурата са също други аспекти, в които VR би бил полезен – за създаване на архитектури и на модели от всякакъв вид, които могат по-нататък да бъдат съчетани с 3D принтери, които да ги реализират.

И не на последно място – в авиацията и медицината. Тези 2 сфери биха дали безценен опит на бъдещи специалисти, чрез способността за създаване на симулации на управление на въздушно превозно средство или чрез правене на сложна операция.

Стойността

Освен пътуването до Луната, можеш да ползваш Rift, за да се повозиш на каяк в река Колорадо, докато разглеждаш Гранд Каньон. Можеш да се гмуркаш заедно със сините китове или да караш ски на някоя далечна дестинация.

Големият въпрос, който си задаваме, обаче е дали ще можем да ходим на такива екскурзии с други хора. Ще има ли Multiplayer? За момента най-вероятно не, но в бъдеще със сигурност, поне такава е мечтата на Марк Зукърбърг.

Недостатъци

Като всяко нещо и VR-ът си има своите недостатъци. Производителите на headset-овете за виртуална реалност постоянно предупреждават своите потребители да не ги използват прекалено дълго време, понеже прекомерната употреба може да причини главоболие, гадене и други негативни ефекти върху физическото състояние на човека, като например чувство за дизориентация и влошена координация на крайниците.

Друг недостатък на VR технологията е неспособността на приложенията да засекат други части на тялото освен главата (и ръцете с помощта на горепосочените Gloveone – които освен с високата си цена – 230$ разочароват и с това, че не се поддържат от много приложения), които развалят илюзията на виртуалния свят.

Съвети

Ако искате само да пробвате тази технология, бих ви препоръчал Google Cardboard за 15$ от Google. Устройството е съвместимо с много модели Android смартфони и IPhone.

Другият добър вариант е Samsung’s Gear VR. Цената му е около 100$ и е съвместим с последните модели смартфони на Samsung.

Oculus до момента разполага с общо близо 70 безплатни и платени игри и малки филмчета в техния онлайн магазин, а цената на последния модел Oculus Rift или подобен на него последен модел headset за VR е около 600$.

Накратко

Въпреки всичко това, VR все още е нетрадиционно и скъпо изживяване. Надяваме се, че ще става все по-често явление и в близко бъдеще ще се възприема като нещо нормално в нашето всекидневие.

Автор: Даниел Иванов
Визия: 
wired.com

Share This