Когато специалистите говорят, и DEV.BG мълчи

 

Обучения, намаления, свободно време, дълги отпуски, пакети с допълнителни придобивки. Това са само малка част от нещата, на които компаниите в технологичния сектор все повече наблягат и изтъкват в опит да привлекат нови служители.

Ние от DEV.BG – най-голямата IT общност в България, целим да развиваме общността и за целта се стремим да сме максимално полезни, както за IT специалистите, така и за IT компаниите. Затова решихме да питаме и да слушаме:
Кои са най-важните и основни фактори, които специалистите търсят в профила на една компания? Какво не им достига в информацията, достъпна онлайн и какво ги дразни?

В рамките на месец от DEV.BG проведохме дълбочинни интервюта с не малко на брой специалисти от IT сектора на различни нива и позиции и ги попитахме какво им харесва и какво ги дразни, какво им липсва и кое е прекалено?

1. Атмосферата и културата в компанията

Добра идея:
От разговорите между програмистите и представител на DEV.BG стана ясно, че атмосферата в офиса и съответно в компанията, са от ключово значение, тъй като именно там специалистите прекарват голяма част от работните дни. Джагата, билярдната маса и страхотният кухненски кът сами по себе си не са най-важния фактор, но всъщност именно те показват каква е културата в компанията и в каква атмосфера протича работния ден. Грижата, както за комфортната и актуална работна среда, така и за забавлението и отдиха на екипа, не само показват отговорност, но и създават отлична атмосфера, която помага на служителите да дадат максимума от себе си. Локацията на офиса също играе ключов фактор за голяма част от IT специалистите и някои от тях биха пренебрегнали дадена компания, само защото офисът е на неудобна за тях локация.

Не толкова добра идея:
Когато се акцентира върху екстри и удобства, които всъщност не са налични в момента или са условни. Например компанията упомене, че разполага с парко места за служителите си, но те всъщност са на отделен платен паркинг или отнемат 20мин. ходене пеша до офиса, или пък на парко мястото може да се паркира най-много….колело.

Нашият съвет:
От DEV.BG съветваме компаниите да заложат на повече снимки и видео материали от офиса, тиймбилдинги и екипни срещи. Чудесен начин да се пресъздаде духът в компанията, да се покажат нагледно предимствата на офиса и културата на компанията. Не е тайна, че една снимка е равна на 1 000 думи.

2. Екипът

Добра идея:
Честа практика е специалистите да избират местоработата си по препоръка на свой приятел, бивш колега или състудент, който работи в компанията. Експертите в екипа, отборния дух и дори и възрастта и пола на настоящите служители в IT отдела са ключови за бъдещите такива. Самите служители стават най-достоверните и ценни комуникатори на бранда на компанията. От беседите с DEV.BG стана ясно, че всеки програмист прави проучване освен за самата компания и за настоящите й служители чрез LinkedIn, блогове, статии и интервюта.

Не толкова добра идея:
Стана ясно и, че част от компаниите обръщат внимание на това и представят свои ключови служители, но това по-често са HR, PR, маркетинг специалисти, които не са релевантни за един програмист, който иска да се запознае с екипа, тъй като надали изобщо ще му се налага да работи пряко с тях.

Нашият съвет:
На база на получената информация от DEV.BG съветваме компаниите да представят своите ключовите технически лица чрез снимки, техен блoг, профил в LinkedIn, връзки към интервюта, лекции, статии, ако такива са налични. Посланието, което компанията изпраща по този начин е ясно и кратко: „При нас работят качествени експерти, защото ние сме качествена компания!“.

3. Продуктът

Добра идея:
Всеки от интервюираните специалисти сподели мнението, че компаниите не акцентират достатъчно върху продукта, който разработват, върху усугите, които предлагат и методологията си на работа. А, именно продуктът се оказва най-важният и основен компонент, както за компанията, така и за служителите в IT отбора.
Защо? Защото именно това е нещото, върху което работят всеки всеки ден. Колкото повече компанията споделя за своя продукт, визията за развитието му и развитието на компанията като цяло, толкова повече доверие и яснота създава в отсрещната страна. Или както един от събеседниците на DEV.BG сподели: „Когато компанията разказва за това, което прави, за своя продукт, тя показва, че се гордее с него!“

Друг потвърди това, разказвайки как е започнал работа за компанията Х, без да знае почти нищо за тях, само защото се е запознал с продукта им и е повярвал в него и в развитието му.

Не толкова добра идея:
В хода на разговорите стана ясно, че масово кандидатите минават през няколко етапа на интервюта, проточващи се месеци, без да имат почти никаква идея с какви колеги ще работят и най-важното какъв точно продукт ще разработват, какъв код ще пишат. Потенциално, дори да стигнат до края и да бъдат наети, ако през първите няколко седмици/ месец те не успеят да се сработят с екипа или не вярват и не харесват продукта, времето и на двете страни е било изгубено.

Нашият съвет:
Акцент върху продукта, услугата, която компанията предлага. Какви са предимствата, с какво допринася и с какво се различава, какви са процесите на работа, и най-важното каква е визията и мисията на компанията чрез това, което прави. Добрият продукт понякога е достатъчен сам по себе си, за да спечели добрия програмист.



 

Събитие на фокус:

Reactive microservices
with Spring 5: WebFlux


 

4. Технoлогиите

Добра идея:
Очаквано технологиите и програмните езици са задължителен фактор, за да преценят специалистите имат ли допирна точка с дадена компания.

Не толкова добра идея:
Обратната връзка, която екипът на DEV.BG получава от специалистите сочи, обаче, че често компаниите отбелязват, че използват технологии, които са актуални в момента, за да привлекат кандидати, но или не ги използват регулярно или просто планират евентуално да ги използват в бъдеще.
Когато това стане ясно на кандидата, се създава разочарование и недоверие към компанията като цяло.

Нашият съвет:
Кратко, ясно и достоверно представени технологии и езици, които компанията регулярно използва.

5. Допълнителните придобивки

Добра идея:
Тук отговорите са разнообразни и за всеки най-голяма тежест имат различни придобивки, но за повечето IT специалисти, участвали в разговорите с представител на DEV.BG, на първо място застават по-дългата годишна отпуска, гъвкавото работно място и време, както и допълнителното здравно осигуряване.

Не толкова добра идея:
От получената обратна връзка стана ясно, че не малко компании акцентират на това, че предлагат гъвкаво работно време и работа от вкъщи. В процеса на интервюто, обаче, или дори след започване на работа, се оказва, че тези условия не важат за дадената позиция или са много рядко изключение. Това оставя горчив привкус в кандидатите и ги кара да се чустват излъгани, тъй като за редица от тях това за ключови фактори при избора на дадена компания.

Нашият съвет:
Честност, прозрачност, ясно и точно поднесена информация.

P.S.
В тази статия не обръщаме внимание на фактори като заплата, кариерно развитие и репутация на компанията, не защото, не са получени като обратна връзка и важни фактори по време на интервютата, но защото те са стандартни и важни за служителите на всяка компания, не само в IT сектора.

Автор: Сузана Теофилова
Визия: Pixabay

 


 

Стани част от потребителските групи на DEV.BG. Виж всички потребителски групи и избери най-интересните за теб.

Прочети още:
100 събития на DEV.BG. Благодарим Ви!
Технологични потребителски групи – голямата идея зад събитията на DEV.BG

Share This