georgi_stoyanov-1

Георги Стоянов е съосновател на Craze и съосновател на проекта Lucid – приложение, базирано на machine learning алгоритми, които рендерират снимката ви в картина като от известни художници. На събитието „Lucid: Да спечелиш 100,000 потребителя за под 3 седмици“ Георги ще разкаже как е стартирал и скалирал проектът. В следващите абзаци, той разказва кои са качествата, които му помагат да успее във всичките му начинания и кои са предизвикателствата, през които е преминал, за да създаде приложението Lucid.

Разкажи ми как пътят ти те отведе до Google и Microsoft.

Започнах да се занимавам по-сериозно с програмиране, когато учех в Софийски университет. След 2-ри курс бях на обучение по Android в Лондон, което беше организирано от Google. Това беше първата компания от такава величина, с която се сблъсках. След 3-ти курс преминах стажантската програма на Microsoft в централата им в САЩ. След приключването на стажа получих предложение от Microsoft да започна постоянна работа. Минах и техническите интервюта в Google и бях достигнал matching процеса, когато взех решение да откажа и двете предложения.

Тогава реших, че на този етап от живота ми, да развивам собствени проекти ми е много по-интересно. Аз съм от хората, които се водят от шестото си чувство и ако нещо наистина ме влече, зарязвам всички останали неща като пари, стандарт на живот и т.н. Вярвам, че на тази възраст не е това нещото, което трябва да приоритизираш. Вярвам, че трябва да се фокусираш върху възможностите повече отколкото върху това да имаш безопасен стандарт на живот.

Какво следва след Google и Microsoft?

Основахме Clusterize, който ребрандирахме под името Craze. Реално още преди да завърша стартирахме компанията, взехме инвестиция от LAUNCHub и малко над година и половина работехме, фокусирани върху това. Но около януари оставихме този продукт на малко по-заден план. Тогава ми се освободи повече време, което инвестирах в machine learning. Около средата на февруари попаднах на едно проучване, което вдъхнови цялото създаване на Lucid.


 

Събитие на фокус:

iOS Animation & Custom Presentations

 

 


Как се зароди Lucid?

Когато попаднах на това проучване, толкова се запалих по него, че за около месец направих прототип, с който валидирахме, че тези machine learning алгоритми произвеждат не лоши резултати. След като видяхме, че можем да предоставим добро качество, взехме решение да го доразвием и да изградим възможно най-бързо продукт около него. За 20 дена изградихме бранд, визуална идентичност, 2-те апликации, сървъра, всички основни неща, имайки предвид, че machine learning-а вече имаше прототип.

Средата на април вече имахме продукт в бета версия. Проблемът тогава беше, че алгоритмите бяха много бавни. За репродуцирането на една картинка бяха необходими около 100 секунди. И все пак видях, че наистина има интерес от страна на потребителите, но user experience-а не беше достатъчно добър и затова реших да го задържа в затворена бета версия. Иначе рискувахме да се получи така, че щяхме да пуснем приложението официално, щеше да има голямо търсене, но ние нямаше да можем да го посрещнем и щеше да има голямо разочарование от страна на потребителите.

Около май месец излязоха няколко пробива в тази област, които позволиха тези алгоритми да станат значително по-бързи. Направихме ъпдейта на модулите за скоростта и решихме да пуснем приложението на пазара през юли. Оказа се, че приложението се разрасна много бързо и за около 2 седмици имаше около 50 000 потребителя.

Защо избра да се занимаваш с machine learning?

Това за мен е магия. Програмирането е магия. А machine learning е следващото ниво на магията. За мен това е нещо уникално, да създадеш нещо, с което в последствие да можеш да взаимодействаш, за мен е нещо невероятно. Това чувство все още е основната ми мотивация. Machine learning-ът е нещо невероятно. В момента, в който програмираш компютър да се учи от текст и му кажеш да категоризира този текст или да разпознае снимка или нещо друго в него, неща, които са присъщи на хората, това за мен наистина е като магия. Всичко това ми е много интересно, особено ако го произведеш като продукт. Първата картина, която произведохме с machine learning прототипа на Lucid, беше изключително преживяване.

Какво те вдъхнови да създадеш именно такъв тип приложение?

Поставил съм си за цел всяка година да имам по едно ново хоби. Тази година, това беше да рисувам. И макар вече да рисувам и да скицирам по-добре отколкото когато започнах, знам, че това не е нещо за което съм роден с талант. Знам че ако искам да произведа картина с бои и четка, нямам шанс да успея да направя нещо изключително добро. Още не съм произвел дори една картина, нарисувана с бои. Осъзнавайки, че не съм добър художник, но пък значително по-добър програмист, реших да аутсорсна процеса към машината. Това беше едната страна на нещата, а от друга проучването, което направих, за да изградя machine learning-а, за да постигна резултата, който исках, много ми хареса. А тези алгоритми, които използвах, могат да изкопират всичко, което има стил, буквално всичко, което човек може да си представи.

Кои бяха най-големите проблеми, които имахте при изграждането на Lucid, и как ги разрешихте?

Единият камък, който ударихме, беше бързината на алгоритмите. На мен ми беше ясно, че не можем да пуснем продукт с бавна скорост и това беше едно от основните предизвикателства, което стоеше пред нас. Направих облог сам със себе си на база хипотеза, която си бях изградил. Облогът беше, че някой ще направи подобрения в тази област, което ще позволи това забързване и ние ще можем да го имплементираме. Оказах се прав, а в последствие доразработихме тези алгоритми, защото в подобни случаи, когато излезе някакво решение, което на основно ниво може да подбутне бързината на продукта, ти правиш много други допълнителни неща за вдигане на качеството, бързината и т.н.

Следващите проблеми, които трябваше да разрешим, бяха свързани с видеата. Един от проблемите, с които се сблъскахме, е че когато правиш видеа, не можеш да рендерираш цялото видео кадър по кадър. Трябва да имаш някаква зависимост между кадрите, защото иначе започва да се получава фликър. Това беше голямо техническо предизвикателство, което успяхме да разрешим по-доста добър и оптимален начин с cutting edge неща.

Другото предизвикателство, с което се сблъскваме, e задържането и заключването на потребителите. На мен ми се искаше още от самото начало да гледаме дългосрочно на проекта, а основният проблем, който срещаме там, е как да задържим потребителите си. На мен ми беше ясно, че това е продукт, с който няма да е трудно да се разраства потребителската база, но ще е трудно да я задържим устойчива. Има други приложения, които имат потребителска база, от която ние и сега крадем, защото в някакви ситуации предлагаме по-добра услуга. В момента, в който предлагаш по-добра услуга и по-различни филтри, потребителя си инсталира и двете приложения, защото в двете приложения ще открие различна стойност. Докато пред потребителя съществува това ясно разделение на функциите, на него нищо не му пречи да лавира между двете апликации. Ако разгледаме продуктите, които са се задържали на пазара, то те са били тези, които са знаели как да заключат потребителите си, така че да не отидат другаде, защото получават много по-голяма добавена стойност. Едно от нещата върху които работим е какъв да е този елемент, който ще задържи потребителите.

Винаги има проблеми, например преди седмица, докато пътувах към Сан Франциско потребителската ни база се удвои от 8000 на 16 000 потребители. Реално стоях на летището в Париж и диплойвах сървъри, будех Co-founder-а ми да стане, за да помага с каквото може. Винаги изскачат казуси за разрешаване, но именно това прави всичко толкова интересно.

Кое е най-важното качество, за да създадеш успешен продукт?

Упоритост! Много хора според мен подценяват упоритостта. Много често, когато видиш някой, който е направил нещо интересно, си казваш, че това можеш да го направиш и самият ти, което е и правилният начин на мислене. Да си кажеш „и аз мога да постигна това“, това е хубавата част. Лошата част идва, когато осъзнаеш, че има несъответствие между това, което си представяш и това, което е реалността.

Това е вторият продукт, който разработвам, и всички спънки, които съм имал по пътя, всички неща, от които сме падали и ставали покрай първия продукт ни позволиха сега да постъпим така. И въпреки всичко направихме много грешки, но благодарение на тях следващият продукт ще е още по-добър. Реално се занимавам с това през изминалите 2 години и се интересувам от всичко, свързано с разработката и развитието на продукти, от маркетинг до брандинг и т.н. Това е познание, което не се наслоява лесно и бързо. Според мен това е валидно навсякъде. Каквото и да започнеш трябва да имаш много търпение и постоянство, защото в един момент нещо ти изглежда невъзможно, но ако продължаваш да дълбаеш в посоката една, две, три години, в един момент поглеждаш назад и осъзнаваш колко много път си изминал, а в един момент и че си постигнал целта.

Стани част от потребителската група IT Entrepreneurship. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Автор: Стеляна Луизова
Визия: Личен архив

Прочети още:
„Основната работа на всеки един лидер е да стане излишен“ – Веско Колев, Director Software Engineering, Progress
Какво означава една система да е „reactive“? Основна концепция на Reactive programming

Share This