Борислав Трайков се занимава с DevOps и автоматизирано тестване във Веринт Системс България (Verint). Има сумарно 11 години опит в IT индустрията на различни позиции – техническа поддръжка и работа с клиенти, продажби, писане на софтуер, администриране на бази данни, тестване на различни видове приложения и автоматизация на процеси по доставянето на софтуерни решения. На събитието „Options for automated tests on Windows desktop applications“, той ще представи няколко варианта за автоматизирано тестване и инспектиране на настолни приложения под Windows. Сега той разказва кой е най-запомнящият се момент от работата му като QA и кой е най-интересният бъг, който е открил.

Как се насочи към работата като QA?

Бях програмист в много малък екип и бях видял какво е да се поема отговорност пред клиент. След това, по случайност един познат ми предложи да се занимавам с автоматизирано тестване на продукти за програмисти. Тогава не бях наясно с какво се захващам, тъй като автоматизираното тестване не беше толкова популярно тогава (2011-та година). От там обаче видях, че мога да се впиша в ролята и да се развия.

Какво те мотивира в работата ти?

Фактът, че е комбинация от програмиране, разбиране и осъзнаване на приложения и системи по един по-различен начин, спрямо чистото програмиране, както и комуникация с хора.

Поемаш отговорност и от теб зависи качеството, а и може да се окаже, че и твоя работа e да разбереш какво значи „качество“ в текущия контекст, позовавайки се на натрупани знания, развит усет и комуникация.

Знанията не винаги достигат, така че трябва да ги попълвам, а усетът не винаги е изострен, така че трябва да поддържам вниманието си. Предизвикателства ден след ден.

Кой е най-интересният бъг, който си открил?

Не са един или два, но обикновено е някой от онези, в които останалите колеги или са се предали, или са сигурни, че бъг няма, но в крайна сметка достигат до възклицанието „А стига, бе! Наистина е бъг!“.

Може би най-интересният е свързан с деградация на performance на UI компонент, който при обвързване с 10 000+ записа от таблица в базата, предизвикваше нарастващо количество заявки. Беше много странно на пръв поглед и трябваше да се преборя с предразсъдъци, за да се стигне до факта, че проблем наистина има и че е наша работа да го оправим.



 

Събитие на фокус:

Dealing with Data in iOS. Recommended practices

 


 

Кой е най-запомнящият се момент от работата ти като QA през годините?

Преди време помагах в едни форуми чрез директна комуникация с клиенти. Тъй като знаех много добре качеството на продукта (силни и слаби страни), можех да преценя, кажи-речи, всяка една клиентска ситуация. Една такава обаче беше много трагична и трогателна, защото двама клиенти използваха Visual Basic, аз едвам направих някакъв опит да им помогна, но в крайна сметка нямаше никой достатъчно опитен, за да реши затруднението, в което бяха изпаднали. В крайна сметка им драснах един супер дълъг, съчувствен и надъхващ отговор, че все пак ги разбираме и винаги ще се стараем да им предоставяме продукти с най-високо качество. Лепнах и една снимка на Батман с Бат-сигнала – за подсилен ефект.

Оказа се, че този отговор обиколи половината фирма и от там ми тръгна славата на човек, умеещ да комуникира качеството.

Какво би посъветвал всички, които сега започват да се занимават с Quality Assurance?

Да са любопитни и да се развиват, четейки и осмисляйки статии и книги. Да „крадат занаят“ от колеги, на семинари, конференции и всякакви други събития. Да не развиват негативизъм в работното си ежедневие и да се стремят да допринесат към подобряването на работната си обстановка. Ще завърша с едно банално послание, в което обаче вярвам: когато работиш с развиващи се професионалисти, щеш – не щеш, и ти ставаш такъв.

Стани част от потребителската група Software Quality Assurance. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:
Предизвикателствата при работа в дистрибутирани екипи
„Характерно за нас, QA-ите, е че не се вписваме в рамки” – Камен Янков, QA Team Lead

 

Share This