Михаил Вълков е софтуерен инженер с над 15 години професионален опит. Присъединява се към екипа на Телерик през 2004 година, а от 2006 година се развива като Team Lead, Development Manager. От 2013 г. до началото на 2017 г. заема длъжността VP Engineering в една от най-големите инженерни дивизии в компанията с над 250 софтуерни специалисти. На събитието на 12 април „Предизвикателствата по пътя към лидерството“ той ще засегне темите: какво мотивира хората да следват един лидер, кои са най-важните качества, които трябва да притежава лидера в инженерна организация на всяко ниво и много други. Сега той разказва кои са неговите Топ 3 правила за изграждане на успешен екип и върху какви качества трябва да работи всеки, който иска да се развива като ръководител на екипи.

Как започна да се занимаваш с управление на екипи?

Постъпих в Телерик през 2004 г. като Software Developer. Около година и половина разработвахме компоненти за потребителски интерфейс за Microsoft ASP.NET платформата. По онова време, това беше единствената продуктова линия на стартиращата компанията. Екипът на Телерик наброяваше по-малко от 30 души, но се разрастваше бързо. Имах възможност да видя отблизо и да участвам в много от процесите на развитие на компанията, като наемане на хора, изграждане на методология за техническо обслужване на клиенти и други. Тогава си мислех, че това е разсейване от основната работа, но в последствие разбрах, че това участие е било ключово за развитието ми като по-добър специалист и мениджър на екип.



 

Събитие на фокус:

Analytics tools for Mobile Applications

 


 

В началото на 2006 г. се появи идеята за създаване на нов екип, който да разработва компоненти и за друга технология на Microsoft (Windows Forms). Тогава един от основателите и CTO на Телерик, Христо Косев, се обърна към мен и още един колега и се заехме с research и начална разработка, може би поради това, че ние имахме и малко предишен опит с подобни технологии. Постепенно развивахме идеите и не след дълго решихме, че трябва да наемем още хора, за да увеличим капацитетът на екипа. Точно поради бързото разрастване, постепенно поемах все повече отговорности за екипа и в един момент се оказах ръководител. Тогава нямах много ясна идея какво точно следва от това, може би за щастие.

Какво те мотивира в работата ти?

Благодаря, отличен въпрос! Мотивацията е основния двигател за успеха на всеки човек и същевременно е концепция, която е много трудна за разбиране. Не говоря за мотивация, която идва от външни фактори, като желание за пари или статус, а за онази, която извира отвътре, от човека и го кара, да се буди всяка сутрин и да продължава напред.

Аз имах щастието и късмета да открия, още докато учех в гимназия, че дори и 16 битов Правец може да направи един човек много по-продуктивен и да постигне неща сам, които цели екипи от хора не са успявали преди години. Потенциалът на информационните технологии да променят света до нива, които най-дръзките фантасти не са си представяли, е нещо, което винаги ме е движило. В Телерик, а и в други компании преди това, имах възможността да разработвам продукти, които помагат на други софтуерни специалисти да са още по-продуктивни и успешни. И всеки един случай, при който клиент ни благодареше за това, което сме направили за него/нея, ме зареждаше с невероятна енергия и желание да продължавам напред.

Всеки един добър софтуерен специалист, когото познавам, се мотивира от огромните възможности, които информационните технологии дават. От това продуктите, които произвежда, да се ползват от много хора и с цели, които подобряват животът на още повече хора, било то продуктивност, достъп до нова информация, услуга и т.н.

Кои са твоите Топ 3 правила за изграждане на успешен екип?

Първо, бих искал да коментирам дефиницията за успех, за един разработващ продукти технически екип. Един екип според мен е успешен ако:

– За дълъг период от време, стабилно успява да достави обещан предварително продукт, с необходимото високо качество.

– Хората в екипа са силно ангажирани и щастливи, че работят в този екип, до такава степен, че дори и естеството на задачите да се променят драстично, екипът ще се запази и пак би бил успешен.

– Всички или почти всички клиенти ползващи продуктите на този екип, без значение дали това са продукти за вътрешна за компанията употреба, са доволни.

Разграничавам успеха на екипа от бизнес успеха на продукта, защото бизнес успеха зависи до голяма степен от фактори, които не са под директно влияние на конкретния екип. Пример – пазарни характеристики, партньори, финансиране и т.н. Някои от най-успешните екипи, успяват да контролират всички параметри на успех, но това е тема за друг разговор.

– Като вземем тази дефиниция за успех, според мен, на първо място по значение е правилния подбор на хората от екипа. Традиционно в много ИТ компании процесът на подбор на хора е свързан с яростно търсене на вече добре обучени и опитни кадри. Такива се набират чрез headhunting, в голяма степен делегиран на външни компании. Аз имах късмета и щастието да работя с екипи, които бяха изградили авторитет, че имат вдъхновяваща визия, предизвикателни задачи и най-важното – състоят се от кадърни и добри хора. Поради това, имахме моменти, когато на интервюта идваха кандидати, които бяха научили за нас и искаха да работят конкретно в нашия екип. Точно с такива хора, се получаваше правилния паралел между лична и екипна визия и ценности и с такива хора постигахме голям екипен успех. С тези хора сме приятели и много време след като екипа беше създаден и дори след като много от нас вече не са в тези екипи. Когато знам това, само мога да си представя какъв огромен потенциал имат компании, като например Google и Facebook, когато желанието на хората да работят за тях е огромно и се идентифицират с тяхната визия и мисия.

Тези екипни характеристики са мотивиращи фактори, които всеки член на екипа, според мен, трябва да се научи да изказва и представя на потенциалните кандидати. А същевременно, все още чета обяви за работа, които гласят нещо подобно на „Топ компания си търси мотивирани Senior специалист с много опит – предлага големи облаги, детайлите само ако се обадите!“ Дали такъв сорт обяви биха привлекли хора, които са наистина мотивирани, ангажирани, ентусиазирани и с желание да се подобряват?

– Правилния Mindset на хората. Много е важно за добър технически екип, хората да имат и/или да изграждат правилния mindset. Да имат Growth Mindset – под това разбирам вярата, че способностите на хората не са статични и дерзаят да се подобряват. Други важни качества са оптимизъм, кураж и устойчивост пред трудностите, приятелско отношение към другите, да ценят връзките между хората.

– Практики и култура. Мисля си, че ако правилната мотивация и Mindset на хората са основи на успеха на екипа, то практиките и културата – т.е. ежедневните действия са пилоните, на които успеха се крепи. Те трябва да са такива, че да дават ритъм на работа, да изграждат доверие, да насърчават креативността, да помагат за лично и професионално развитие.

Кой е най-запомнящият се момент от работата ти като Team Lead през годините?

Може би един от по-ярките моменти, е когато сформирахме {N} (NativeScript) екипа през 2014 г.  (навремето имаше друго вътрешно кодово име). Продуктът се превърна в сравнително успешна OpenSource технология за разработка на много-платформени мобилни приложения, която се нарежда до подобни технологии като React.Native на Facebook. Визията за самия продукт все още не беше ясна. Вътрешно имаше противоречия, конкурентите ни бяха получили няколко десетки милиона финансиране и ни превъзхождаха числено, може би 10 към 1. Но екипа постепенно се изгради от едни от най-опитните специалисти в компанията, почти всички ръководеха по това време други екипи. Беше доста трудна задача и най-вероятно все още е. Надявам се да продължават да имат все повече успех.

Какво би посъветвал всички, които сега започват да се занимават с ръководене на екипи?

Според мен всеки, който за пръв път стане мениджър на екип или му предстои това, трябва да работи в няколко посоки:

Осъзнаване на промяната – каква е разликата между индивидуален участник (contributor) към даден продукт/проект и отговорник за екипа?

Да отделя значително време за развитие в областта. Това може да стане чрез обучения от работодателя и/или индивидуално. Има и огромно количество книги по въпроса, които биха помогнали. Примерно за начало „The One Minute Manager“, „Peopleware“.

Да са търпеливи и да се наслаждават на приключението.

Стани част по потребителската група IT Team Leads. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Автор: Стеляна Луизова
Визия:
Личен архив

Прочети още:
6 от най-популярните Machine Learning алгоритми – приложения и възможности
Умен дом с openHAB и Eclipse SmartHome. Интервю с Димитър Иванов

Share This