Разговор със Стоян Николов, за трудностите и мотивацията около изграждането на Coherent Labs

 

Стоян Николов е съосновател и Софтуерен Архитект на Coherent Labs. Работил е по всички продукти на компанията, които се ползват от стотици гейм компании на PC, игрови конзоли и мобилни платформи. Той води екип, създаващ най-амбициозният продукт на компанията в сферата на виртуалната реалност. Преди Coherent Labs, той е работил като софтуерен инженер в гейм и финансовите индустрии. На 7-ми февруари, на събитието „Как Coherent Labs проби в монополизиран пазар“, Стоян ще ни разкаже как е създадена компанията Coherent Labs, защо са избрали venture capital финансиране, как са разширили пазара си и са достигнали стотици гейм компании. А сега прочетете какво го вдъхновява в работата му:

Как те привлече към предприемачеството?

До голяма степен влизането ми в света на предприемачеството е в резултат от факта, че заедно с моите съдружници, знаем как да решим конкретен проблем. Нужно беше да вземем нещата в свои ръце и да създадем компания, която да реализира нашата визия. С нашите продукти разработчиците на видео игри работят по-бързо, могат да създават по-качествени игри и да пестят ресурси, които да вложат в други области на разработката. Едно от прекрасните неща в нашата работата е възможността сами да определяме посоката ни на развитие и да се конкурираме с най-добрите компании и професионалисти в индустрията. В същото време предприемачеството е и огромна отговорност към екипа ни и многобройните клиенти, които са доверили успеха си на нашите продукти.

Какво те вдъхновява в работата ти?

Решаването на сложни технически проблеми е нещо, което много обичам и се старая да правя в живота си. За щастие такива задачи не липсват в ежедневието на компанията ни. Изпитвам голямо удовлетворение, когато игра, ползваща наше решение достига до милиони потребители по света. В такива моменти знам, че важна част от нея е направена чрез нашия труд и обичам да показвам на приятели и познати такива игри. Продуктите ни дават възможност създателите на видео игри да постигат невероятни неща и много се гордея с техните успехи.



 

Събитие на фокус:

Building scalable applications for the cloud

 


 

Кое е най-голямото предизвикателство около създаването или изграждането на Coherent Labs?

Екипът основатели е силно технологичен, но за създаването на успешна компания са нужни и много други умения. Част от нас трябваше да ги развият и все още продължаваме да ги развиваме. Това да имаш добра идея и дори технически готово решение, далеч не значи, че имаш продукт. Израждането на системи и екип, които са нужни, за да работи компанията и продуктите да достигат до клиентите не беше лесна задача. Наложи се с годините да изградим познания в сферата на продажбите, мениджмънта, продуктовия мениджмънт и поддръжката.

Как го постигнахте?

Екипът основатели се профилира и всеки изгради важни знания в различни области извън строго техническите умения. Един от съ-основателите на Coherent Labs притежава голям мениджърски опит, който споделя с останалите. Аз управлявам развитието на част от проектите, чрез активна комуникация с текущи и потенциални клиенти. Нашата технология изисква много дълбоки познания, което прави и израждането на по-голям екип сравнително трудно. Много се радвам, че намерихме изключителни съмишленици във всички области, които са в основата на успехите на компанията.

Кой е най-интересният технически казус, с който си се сблъсквал? Как го разреши?

Нашите решения позволяват на разработчиците да използват HTML, CSS и JavaScript в игрите си. Тези технологии са много удобни за работа, но повечето им класически имплементации са прекалено бавни за видео игра. Ние решаваме този проблем. На практика може да си представите, че в играта работи един мини-браузър, който трябва да завърши своите изчисления за по-малко от 1.6 милисекунди на всеки кадър от играта. Това е поне 10 пъти по-бързо от това, което популярни браузъри като Chrome и Firefox целят. Разликата, е че те могат да си позволят да ползват всички ресурси на машината, а ние ги споделяме с играта.

В момента работим над четвърто поколение на нашите технологии наречено Hummingbird. Точно това последно решение е моя отдавнашна мечта, защото е изцяло ново поколение HTML renderer. Всички знания, които сме събрали през годините намират израз в него. В момента то значително превъзхожда по бързодействие браузърите на титани в индустрията като Google, Apple, Microsoft, което е голяма гордост за нас. Работата ни е свързана със системи, в които скоростта на изчисленията е от критично значение и това до голяма степен ни дава различна перспектива, когато създаваме дизайна на нашия софтуер. Черпим идеи от game engines, но и от много проучвания в областта на многонишковото програмиране, компютърната графика и т.н. Болшинството от подходите, структурите от данни и алгоритмите, използвани в продуктите ни, са оригинални разработки, адресиращи слабостите в дизайна на други традиционни браузъри.

Какво би посъветвал всички ентусиасти, които сега започват да се занимават с предприемачество?

За мен винаги най-важното е да намеря проблем, който иска решаване, да съм сигурен, че това наистина е проблем за достатъчно голям брой хора и че мога да го разреша. Напоследък виждам доста хора, които сякаш се стремят да бъдат предприемачи само за идеята, без да имат план за конкретен продукт или как да го изградят.

Трябва да се намери и правилния екип, с който да се започне. Малко неща са по силите на един единствен човек. Тук аз имам изключителен късмет, че винаги мога да разчитам на другите основатели на Coherent Labs и че се познавахме от доста време преди да създадем компанията.

Не на последно място насърчавам хората да търсят и да решават сложни технологични проблеми, дори да влизат в пряк сблъсък с огромни компании с привидно неограничени ресурси.

Ако смятате, че можете да подобрите живота, работата или по някакъв начин ежедневието на група хора и можете да го направите по-добре от текущите решения – действайте!

Стани част по потребителската група IT Entrepreneurship. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Автор: Стеляна Луизова
Визия: Личен архив

Прочети още:
„Основната работа на всеки един лидер е да стане излишен“ – Веско Колев, Director Software Engineering, Progress
Най-популярното от света на изкуствения интелект #Week 1

Share This