Coherent Labs е бългаски технологичен стартъп, който усилено инвестира в развитието и разработката на нови технологии. Те имат дългогодишен опит в разработката на браузъри за високо ефективни приложения и игри. Последният продукт, в който иновират от компанията е LensVR – браузър проектиран специално за VR и AR.

През месец юни от Coherent Labs стартираха първият в света WebVR инкубатор. За мотивацията да създадат подобна инициатива разказват от компанията: „Намираме се в много вълнуващ момент във времето, когато мрежата се развива до нови нива и хоризонти, в които уебсайтовете ще еволюират от плоски 2D екрани до потапяне в 3D изживявания. Уеб разработчиците по целия свят започват да използват нов API, наречен WebVR, за да създадът VR преживявания, които имат потенциала да трансформират цели индустрии. Бяхме развълнувани да видим този преход и искахме да помогнем на повече български екипи да се възползват от WebVR технологията. Ето защо стартирахме WebVR инкубатор в централата ни в София. Отборите, които се включиха в инкубатора работиха усилено, за да направят своите идеи реалност.“.

Повече за преживяванията и развитието на проектите по време на WebVR инкубаторът разказват Георги Дангалов от Vrandus и Христиан Игнев от Empact – два от отборите участващи в инкубатора.

Идеите

Идеите на отборите, които вземат участие в инкубатора, са разнообразни, от онлайн платформа за създаване и споделяне на VR преживявания, която разработват от отбора Vrandus, до VR/360 студио, което прави кампании за добри каузи и за позитивна промяна като отбора Empact.

Георги Дангалов от Vrandus споделя, че „виртуалната реалност е част от 3D, a създаването на 3D от нетехнически хора е изключително трудно. Но ние вярваме, че това не бива да е така. Затова с Мауро (Mauro Marenzi) обединихме нашите умения и познания относно създаване на професионални 3D сцени и опростяването на този процес до drag & drop функционалности. По този начин всеки може да създава VR.“. Именно върху това се корени и проекта на отбора, които се надяват да превърнат идеята в успешен стартъп.

Христиан Игнев от стартъп-ът Empact споделя: „казват, че виртуалната реалност е върховната машина за емпатия и ние гледаме да използваме виртуалната реалност в тази насока и да поставим хората на мястото на други хора и ситуации“. Целта на проекта е да привлече вниманието към значими каузи и да помогне на благотворителни и неправителствени организации да постигнат по-добри резултати при набирането на средства. Сега стартъп-ът мисли да се фокусира и към новинарски медии, етични компании и други сектори.

Технологията

В основата и на двата проекта лежи WebVR технологията. До колко е предизвикателно да създадеш продукт с подобна технология разказва Георги Дангалов: „WebVR технологията е все още много млада, но с огромен потенциал. Докато бяхме в инкубатора, никой от браузърите не поддържаше WebVR официално. Последният месец това се промени и Mozilla първи обявиха официално съпорт. Имплементиране и като цяло работа с неофициално поддържана технология е много трудно и постоянно ни държеше заети. Взехме решение да се фокусираме върху Mozilla & Chrome като браузъри, както и за по-големите и известни VR хардуери за десктоп и mobile – Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear & Cardbox. Близък приятел в тази имплементация беше и все още ни е Three.JS framework“. За трите месеца на усилена работа отборът успява да направи много research & development, технологични примери и тестове с VR. След това веднага започват работа по сървърната част на платформата, за което избират .NET & Azure cloud. Накрая отборът успява да разработи технологично демо, което да представи потенциала на платформата им.


 

Събитие на фокус:

iOS Animation & Custom Presentations

 

 


Отборът Empact успява да направи почти завършено демо на WebVR преживяването за новинарски медии, а за целта Христиан Игнев разказва, че са използвали aframe, който е open-source web framework за правенето на WebVR преживявания и се поддържа най-вече от Mozilla и WebVR обществото.

Демото, по което работят от Empact по време на инкубатора показва как може да изглежда бъдещето за новинарските медии и как могат да използват виртуална реалност на по-голям мащаб. „Демото включва интерактивни 360 видео (където може да прескачаш от 360 видео на 360 видео и да сменяш камерата или да разказваш нелинейни истории), както и CGI сцени, в които може да се разхождаш и да взаимодействаш с обектите. До сега не сме виждали такъв тип преживявания правени за WebVR и ние искаме да демонстрираме бъдещето за медиите и как WebVR може да им служи. За WebVR не е нужно да инсталираш апликация и споделянето на преживявания е много просто (просто споделяш линк), което го прави и подходящо за социалните медии, които играят важна роля за медиите в момента. Вярваме, че WebVR може да разреши много от проблемите, които спират медиите да правят по-качествено VR съдържание и ние искаме да им помогнем.“ – споделя Христиан Игнев.

Бъдещето

След края на инкубатора двата стартъп-а продъжават усилената работа. За отбора на Vrandus следващото предизвикателство е да рилийзнат начална и стабилна версия на платформата. „Искаме възможно най-бързо да позволим на нашите потребители да създават VR сцени и да чуем тяхната обратна връзка. Това е много важно за нас. Също така сме в процес на търсене на някои по-големи бизнес партньори и клиенти като уеб агенции. Надяваме се, че това ще ни даде нужния тракшън, за да получим инвестирането, от което се нуждаем, за да се разраснем и продължим напред. Нашата цел е да позволим създаването на виртуална реалност да бъде по-лесно и достъпно за хората – от ентусиасти, ученици, маркетинг и нетехнически хора, като по този начин да поставим основите на първата VR community ориентирана платформа.“ – споделя Георги Дангалов.

Екипът на Empact са в процес на завършване на крайната версия на WebVR демото, след което им предстои да го представят на големи новинарски медии в UK и US, с които в момента са в процес на обсъждане.

„Искаме да продължим да работим с благотворителни и неправителствени организации и да разширим секторите, с които да работим. В бъдеще ще продължим да търсим нови начини да използваме VR/360 съдържанието за добри каузи, да разширяваме мащаба на съдържанието, да променяме възгледите на хората за важни теми и да правим позитивна промяна.“ – споделя Христиан Игнев.

 


 

Визии: Coherent Labs

Стани част от потребителските групи на DEV.BG. Виж всички потребителски групи и избери най-интересните за теб.

Визия: Личен архив

Прочети още:
Предизвикателствата при работа в дистрибутирани екипи
„Характерно за нас, QA-ите, е че не се вписваме в рамки” – Камен Янков, QA Team Lead

Share This